جای خالی بازارچه دائمی صنایع دستی در درگز احساس می شود ۸۵ درصد

ایسنا/خراسان رضوی رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی درگز گفت: راه‌اندازی بازارچه دائمی فروش محصولات صنایع‌ دستی برای رونق و توسعه هرچه بیشتر اقتصادی صنایع‌ دستی و سوغاتی‌های این شهرستان‌ ضرورت دارد.


محمد شیخ در گفت‌وگو با ایسنا ایجاد بازارچه دائمی ویژه فروش محصولات خانگی و صنایع‌ دستی را در درگز نیازمند حمایت مسئولان دانست و افزود: هرچند شهرداری درگز ۲ مکان را برای این منظور پیشنهاد کرده اما اماکن فضای مناسبی ندارد؛ از همین رو پیگیری‌ها برای پیدا کردن مکان جدید در دست اقدام است.  


وی عنوان کرد: با توجه به تعداد هنرمندان در شهرستان راه‌اندازی بازارچه دائمی صنایع‌ دستی در درگز ضروری است. تلاش می‌کنیم با ایجاد بازارچه دائمی و فراهم‌سازی زیرساخت‌های فروش محصولات صنایع‌ دستی حجم تولید این محصولات را دوچندان کنیم.  


رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی درگز در ادامه از افتتاح نمایشگاه عرضه محصولات صنایع‌ دستی هنرمندان درگزی در پارک ملت این شهرستان با همکاری شهرداری خبر داد و خاطرنشان کرد: این نمایشگاه به مناسبت روز جهانی صنایع‌ دستی گشایش یافته است. در این نمایشگاه علاوه بر برپایی غرفه‌های صنایع‌ دستی، تعدادی سیاه‌چادر عشایری هم برای ارائه محصولات محلی از جمله فتیرمسکه، انواع دم‌نوش‌های محلی و نان تازه راه‌اندازی شده است.


شیخ گفت: همچنین در این نمایشگاه که ۶ غرفه دارد، محصولات صنایع‌ دستی شهرستان از جمله گلیم عشایری، محصولات چرم دست‌دوز، ظروف چوبی سنتی، سفال و سرامیک، محصولات منبت‌کاری شده و عروسک و لباس محلی شهرستان عرضه می‌شود. این نمایشگاه به مدت چهار شب پذیرای بازدیدکنندگان خواهد بود.


فعالیت ۵۰۰ هنرمند صنایع دستی در درگز


وی ادامه داد: شهرستان درگز در مجموع ۵۰۰ هنرمند صنایع‌ دستی دارد که حدود ۲۰۰ تا ۲۵۰ نفر از آنان فعال هستند. از این تعداد ۶۰ تا ۷۰ هنرمند نیز به طور پیوسته در همه مراسم‌های فرهنگی حضور دارند.


شیخ عنوان کرد: این هنرمندان در رشته‌های تولید گلیم محلی، محصولات چرم، سفال، سرامیک، لباس محلی، عروسک، دوخت‌های سنتی مانند فرت‌بافی، چادرشب‌بافی و هنرهایی نظیر نمدمالی و… فعالیت دارند. برخی از رشته‌های صنایع‌ دستی مانند گلیم‌بافی و پوستین‌دوزی در حال احیاست.


رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی درگز اظهار کرد: به دلیل اینکه امروز کاربری پوستین‌دوزی بسیار محدود شده، لازم است هنرمندان خلاقیت بیشتری به خرج دهند و تولیدات‌شان را براساس سلایق روز روانه بازار کنند.


وی خاطرنشان کرد: با وجود اینکه پوستین‌دوزی از رشته‌های قدیمی شهرستات درگز به‌حساب می‌آید اما در حال حاضر تنها ۲ یا سه هنرمند در این رشته فعالیت دارند که همان‌ها هم مسن هستند. از همین رو یکی از تلاش‌های ما ترغیب جوانان به فعال شدن در چنین رشته‌هایی است.


۶۰ درصد هنرمندان درگز در روستاها فعالیت دارند


شیخ با بیان اینکه بالغ‌ بر ۶۰ درصد هنرمندان درگزی در روستاها فعالیت دارند، گفت: در روستاهای درگز رشته‌های نمدمالی و گلیم‌بافی از رونق بیشتری برخوردار است.


وی عنوان کرد: همچنین حدود ۶۰ درصد کارگاه‌های صنایع‌ دستی شهرستان خانگی است. البته برخی از این کارگاه‌ها ارتقا پیدا کرده‌ و فعالیت خوب و چشم‌گیری دارند.


فعالیت ۱۲ کارگاه صنایع‌ دستی به صورت حرفه‌ای


رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی درگز افزود: طی هشت ماه گذشته ۶ مجموعه صنایع دستی در درگز در قالب کارگاه، آموزشگاه و نمایشگاه افتتاح شده‌ و به طور پیوسته فعالیت دارند. در مجموع حدود ۱۲ کارگاه صنایع‌ دستی در شهرستان درگز به صورت حرفه‌ای فعالیت می‌کنند.


وی اظهار کرد: با ارائه تسهیلات به هر کدام از این کارگاه‌ها می‌توان هشت نفر را شاغل کرد. به طور کلی صنایع کوچک زودبازده راهگشای خوبی در اشتغال‌زایی است.


شیخ در ادامه با بیان اینکه بالغ‌ بر ۸۵ درصد هنرمندان صنایع‌ دستی درگز را بانوان تشکیل می‌دهند، به وضعیت برندسازی محصولات صنایع‌ دستی در این شهرستان نیز اشاره کرد و گفت: برای برندسازی به زمان طولانی‌تری نیاز است. طی چند ماه گذشته برخی رشته‌های هنری مانند گلیم‌بافی که دارای نقش‌مایه‌های مخصوص کردهای درگز است را به همراه و گلیم ترکمن درگز به استان برای برندسازی معرفی کرده‌ایم.


تلاش برای احیاء رشته‌های پوستین‌دوزی و چرم‌دوزی


رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی درگز اضافه کرد: همچنین رشته‌های پوستین‌دوزی و چرم‌دوزی نیز به استان و کشور برای برندسازی به مرکز استان و کشور معرفی کرده‌ایم. باید توجه کرد که این محصولات در شهرستان شناخته شده‌ اما هنوز در سطح کشور و جهانی شناخته‌شده نیست.  


وی گفت: هرچند ما تلاش خود را برای برندسازی محصولات صنایع‌ دستی به کار گرفته‌ایم اما تحقق این موضوع به خلاقیت و تلاش هنرمندان هم بستگی دارد که بر اساس نیاز روز محصولات خود را تولید کنند.


شیخ با بیان اینکه همه‌ساله تعدادی از هنرمندان برای دریافت خدمات بیمه به مجموعه‌های پشتیبان معرفی می‌شوند، اظهار کرد: امسال نیز چند هنرمند برای این منظور معرفی شده‌اند. در مجموع هر سال ۱۰ تا ۱۲ هنرمند برای بیمه شناسایی و معرفی می‌شوند.


ضرورت فراهم کردن بسترهای لازم برای آموزش


وی خاطرنشان کرد: با توجه به ظرفیت‌های بسیار خوب درگز در حوزه صنایع‌ دستی و گردشگری، فراهم کردن بسترهای لازم برای آموزش افراد علاقه‌مند می‌تواند گام مهمی در راستای رشد و رونق این صنایع و به تبع آن اشتغال‌زایی در شهرستان باشد.


رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی درگز گفت: امیدوارم جوانان بیشتری پا به هنر صنایع‌ دستی گذاشته و این هنرها را از استادکاران یاد بگیرند. جوانان مطمئن باشند این مهارت‌ها بهره‌وری بی‌نظیری خواهد داشت.


وی با اشاره به شرح وظایف دهیاران در حفاظت از آثار تاریخی، از آن‌ها خواست ضمن مراقبت از بناهای تاریخی نسبت به شناسایی هنرمندان صنایع‌ دستی و آداب و رسومی که از گذشتگان سینه به سینه برای نسل امروز به ارث رسیده، اقدام کنند و آن را برای ثبت و ضبط به ادارات میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی در شهرستان‌ها معرفی کنند.


شهرستان مرزی، کوهستانی و ییلاقی درگز با ۷۵ هزار نفر جمعیت در ۲۵۴ کیلومتری شمال مشهد و در جوار مرز ایران و ترکمنستان علاوه بر چهار شهر درگز، لطف‌آباد، نوخندان و چاپشلو، ۱۲۲ روستا دارد که ۱۱۰ روستای از این تعداد دارای جمعیت بیش از ۲۰ خانوار است.

منبع خبر: خبر گزاری ایسنا
لینک مطالب دیگرآشنایی با شرکت گرماسرما سازه

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *