هنر باقری این بود که پرونده هسته ای را از حالت طرح به مذاکره

سفیر پیشین ایران در ایتالیا گفت: نخستین هنر تیم مذاکره‌کننده ایران به ریاست علی باقری این بود که آن را از حالت طرح درآورد و تبدیل به مذاکرات هسته‌ای کرد و نکته دوم این که خطوط قرمز جمهوری اسلامی ایران در آنجا ترسیم شد.


ابوالفضل ظهره‌وند در گفت‌وگو با خبرنگار سیاست خارجی ایرنا، با اشاره به نقش قانون لغو تحریم‌ها در مذاکرات دور هفتم و هشتم در دولت سیزدهم، گفت: مصوبات مجلس به عنوان مهم‌ترین نهاد مردمی و قانونگذار در کشور، تأثیر خود را داشته و موانع اقدامات دولت، استقرار بر قانون است و مسیر مذاکره و چانه زنی نیز در همین چارچوب دنبال می‌شود.  


این کارشناس مسائل بین‌الملل با بیان اینکه در واقع مصوبات مجلس خط‌دهنده به تیم مذاکره‌کننده است، گفت: این نشان می‌دهد که نمایندگان ملت چگونه به مسئله نگاه می کنند و چه چیز از دولت می‌خواهند. این یک کار سیاسی نیست، بلکه یک کار قانونی است و تیم مذاکره‌کننده کننده ملزم به رعایت و احتجاح این مصوبات است که تاکنون نیز همواره بر اساس این مصوبه حرکت کرده است.


وی با تأکید بر اینکه این مصوبات قدرت چانه‌زنی تیم مذاکره‌کننده کننده را تغییر داده است، اظهار داشت: این خواست ملت و نمایندگان ملت است و تیم ایرانی نیز متناسب با آن سر میز مذاکره حاضر شد و از این نقشه راه استفاده کرد.


این دیپلمات پیشین کشورمان اضافه کرد: برجام گذشته در کل یک معاهده خلع سلاح است اما ما را به این بازی وارد کردند به همین خاطر در آن زمان برجام برای ما خسارت محض بود ولی در حال حاضر تیم ایرانی با رعایت خطوط قرمز به دنبال حفظ منافع ملی است.


وی افزود: از طرفی به این دلیل که تولید بمب و سلاح‌های کشتارجمعی در دکترین دفاعی ما جای ندارد، این موضوع قابل مذاکره دیده شد و دولت قبل تلاش کرد که بین ایران و غرب اعتمادسازی کند اما غربی‌ها عنوان همواره نشان دادند که قابل اعتماد نیستند.


ظهره‌وند بیان داشت: در برجام حتی استفاده‌های صلح‌آمیز از توان هسته‌ای را هم لحاظ نشد؛ به بهانه اینکه ایران قصد رفتن به سمت تولید بمب دارد و بدتر از آن هم اینکه آن رابه صورت یک طرح مطرح کردند که کام اول آن هسته‌ای و گام‌های دیگر آن موشکی، منطقه‌ای و حقوق بشری بود.  


سفیر پیشین ایران در ایتالیا گفت: اولین هنر تیم مذاکره‌کننده ایران به ریاست علی باقری، این بود که آن را از حالت طرح درآورد و تبدیل به مذاکرات هسته‌ای کرد و نکته دوم این که خطوط قرمز جمهوری اسلامی ایران در آنجا ترسیم شد.


این کارشناس مسائل بین‌الملل یادآور شد: ما عضو N.P.T هستیم و هیچ کجا ملاحظات آن نقض نشده و در همین چارچوب حرکت کرده است. فرق این تیم با تیم قبل در همین است. ایران از موضع استقلال و قوت برخورد کرد. ضمن اینکه ما در این دور نشان دادیم که این آمریکایی‌ها هستند که به دنبال خریدن زمان و ایجاد فریبند.


وی با اشاره به تلاش آمریکا برای بازگشت به میز مذاکرات اظهار کرد: مگر آن‌ها همواره نمی‌گفتند که زمان تنگ است و تهدید می کردند که ما از میز مذاکره کنار می‌رویم؟ چرا الان اصرار می‌کنند که سر میز مذاکره باشند؟ چرا دائما به دنبال این هستند که توافق را تا یکشنبه آینده امضا کنند.


وی با تأکید بر اینکه برجام برای غرب اهمیت دارد؛ برای ما که کشور را معطل برجام نکرده‌ایم اهمیت ندارد، خاطرنشان کرد: این آمریکایی‌ها هستند که نیاز دارند این توافق را امضا کنند. تیم مذاکره‌کننده ما هم با آگاهی از این قضیه بر سر میز مذاکرات حاضر شد.



آخرین بروزرسانی سایت: 1400-12-18 19:40

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *