صندوق توسعه ملی به سرنوشت صندوق ذخیره ارزی مبتلا نشود

تهران- ایرنا- نماینده مردم فلاورجان گفت:در شرایط فعلی دولت یکی از بدهکاران سنگین به صندوق توسعه ملی است که اگر بدهی های دولت به همین منوال باقی بماند سرنوشت صندوق توسعه ملی همانند صندوق ذخیره ارزی خواهد شد.


به گزارش خبرنگار پارلمانی ایرنا،«حجت الاسلام سید ناصر موسوی لارگانی» در جلسه علنی عصر امروز- یکشنبه- مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی درآمدهای نفتی دولت در بخش درآمدی لایحه بودجه ۱۴۰۱، گفت: زمانی که مقام معظم رهبری پیشنهاد تاسیس صندوق توسعه ملی را داد هدف و آرزو و خواسته به حقشان این بود که یک روزی درِ چاه های نفت بسته شده و یا صادرات نفت ما صرف هزینه های جاری کشور نشود.


نماینده مردم فلاورجان گفت:: در زمان تاسیس صندوق توسعه ملی قرار بود که ۲۰ درصد از سهم فروش نفت در سال اول به صندوق توسعه ملی واریز شود و سالانه این درصد افزایش پیدا کند. دو هدف از این کار متصور شد، یکی اینکه نفت به عنوان سرمایه ملی برای نسل های آینده بماند و دیگری این درآمدها برای توسعه اشتغال، صادرات و صنعت هزینه شود.


عضو کمیسیون اقتصادی مجلس بیان داشت: در شرایط فعلی دولت یکی از بدهکاران سنگین به صندوق توسعه ملی است که از صندوق برای مواردی همچون کرونا، آب های مرزی و آبرسانی روستاها استفاده شده و مشخص هم نیست که کی قرار است پرداخت کند. اگر بدهی های دولت به همین منوال باقی بماند سرنوشت صندوق توسعه ملی به صندوق ذخیره ارزی مبتلا خواهد شد.


موسوی لارگانی خاطرنشان کرد: همین الان هم تراز صندوق توسعه ملی منفی است. پس بنده در پیشنهادی دولت را مکلف کردم که بدهی خود به صندوق توسعه ملی را به صورت ارزی برگرداند.


وی ادامه داد: ما باید قدردان رهبری باشیم که امسال اجازه کاهش سهم صندوق توسعه ملی از درآمدهای نفتی را ندادند و طبق قانون برنامه همان ۴۰ درصد باقی ماند. با توجه به بدهی سنگین دولت به صندوق توسعه ملی باید تدبیری شود تا دولت بدهی خود را به صندوق توسعه واریز کند.


علی نیکزاد، نایب رئیس مجلس که اداره جلسه را بر عهده داشت، در پاسخ به موسوی لارگانی گفت:  این پیشنهاد هزینه ای است و درآمدی برای دولت ندارد، لذا مجددا در زمان بررسی بخش های هزینه ای بودجه مورد بررسی قرار خواهد گرفت.


مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *