اروپا به جای تبعیت سیاسی از آمریکا برای پیشبرد مذاکرات تلاش کند

تهران – ایرنا – سخنگوی اسبق وزارت امور خارجه با بیان اینکه اروپایی‌ها به دلیل افزایش قیمت نفت و گاز بیشترین ضرر را از جنگ اوکراین خواهند کرد، گفت: بهتر است به جای تبعیت از آمریکا، به عنوان یک هویت مستقل تلاش کنند و مذاکرات را سریع‌تر به نقطه مطلوب برسانند تا از منابع نفت ‌و گاز ایران استفاده کنند.


رامین مهمانپرست در گفت‌وگو با خبرنگار سیاست خارجی ایرنا، با اشاره به روند مذاکرات وین و تعلل آمریکا در تصمیم‌گیری نهایی، گفت: آمریکا مجبور است که زودتر تصمیم بگیرد؛ به دلیل اینکه آقای بایدن در شعارهای انتخاباتی خود روی برجام تاکید بسیار داشت و نقطه مقابل نظرات آقای ترامپ را اعلام می‌کرد.


سخنگوی اسبق وزارت امور خارجه یادآور شد: انتظار افکار عمومی آمریکا این است که اقدام مثبتی برای توافق برجام صورت بدهند. اما جمهوری‌خواهان در کنگره موضع مقابل بایدن را دارند و بعضی از دموکرات‌ها نیز موضع منفی دارند.


سفیر اسبق ایران در لهستان اضافه کرد: به همین دلیل لازم است که هرچه سریع‌تر این پرونده را به جمع‌بندی برسانند، چراکه ممکن است در آینده فشارهای بیشتری از نظر سیاسی در داخل آمریکا بر دموکرات‌ها وارد شود.


وی با بیان اینکه هیچ منطقی برای به تفاهم نرسیدن یا مقابله کردن با خواسته‌های ایران توسط طرف‌های غربی در مذاکرات وجود ندارد، گفت: بر اساس برجام ما تعهداتی برای محدود کردن فعالیت‌های هسته‌ای در مدت زمانی مشخص داشتیم و در مقابل، آنها هم تعهداتی داشتند که به آن عمل نکردند و بعد هم از این توافق خارج شدند.


مهمانپرست ادامه داد: بنابراین، هیچ حرفی که منطق آمریکایی‌ها را تایید کند وجود ندارد و باید تصمیم نهایی خود را بگیرند، تحریم‌های علیه ایران لغو کنند و نشان بدهند که واقعا قصد دارند به تعهدات خود پایبند باشند. ما هم اعلام کردیم که بلافاصله به همه بندهایی از برجام که ما را موظف به محدودیت در یک مدت زمانی مشخص می‌کند، برمی‌گردیم.


اثر تحریم‌های علیه روسیه بر افزایش قیمت نفت و گاز در اروپا


سفیر اسبق ایران در قزاقستان با اشاره به جنگ و درگیری در اوکراین، اضافه کرد: همزمانی مذاکرات وین با بحران اوکراین، فشار مضاعفی را روی اروپایی‌ها وارد می‌کند که آن هم به دلیل تحریم‌هایی است که بر روی روسیه اعمال می‌کنند. این تحریم‌ها به شدت بر روی مسئله انرژی و نفت و گاز در اروپا تاثیرگذار خواهد بود.


وی با بیان اینکه ممکن است آمریکایی‌ها از افزایش قیمت نفت و گاز در اروپا ناراضی نباشند، افزود: ولی اروپایی‌های بیشترین ضرر را خواهند کرد و بهتر است به جای تبعیت محض از مواضع سیاسی آمریکا، به عنوان یک هویت مستقل تلاش کنند و سریع‌تر مذاکرات را به نقطه مطلوب برسانند و از وجود منابع عظیم نفت ‌و گاز ایران بهره‌مند شوند.


مهمانپرست در پایان خاطرنشان کرد: اگر همزمان با بحرانی که در اوکراین اتفاق افتاده و نفت وگاز روسیه به هر دلیلی وارد اروپا نشود، ایران می‌تواند جایگزین بسیار مناسبی باشد و اروپایی‌ها را از یک بحران بسیار جدی نجات بدهد و شرط آن این است که مذاکرات به نقطه تفاهم نهایی برسد و تحریم‌ها لغو شود تا بتوانند به صورت عملی از ظرفیت ایران استفاده کنند.


مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *