۸ میلیارد تومان بدهی ادارات به اوقاف تربت حیدریه افزایش ۱۳۱

ایسنا/خراسان رضوی رئیس اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان‌های تربت‌حیدریه، مه‌ولات و زاوه گفت: بدهی دستگاه‌های اجرایی تربت‌حیدریه به اداره اوقاف و امور خیریه این شهرستان بالغ‌بر ۸ میلیارد تومان است.


حجت‌الاسلام جعفر نواییان، سه شنبه ۲۸ شهریورماه در نشست خبری خود با اصحاب رسانه با بیان اینکه اکثر موقوفات این منطقه به نیت و برپایی عزاداری سرور و سالار شهیدان حضرت امام حسین (ع) است، اظهار کرد: با اجرای طرح‌های محصولی و مضارعه‌ای، شاهد رشد ۱۳۱ درصدی درآمد موقوفات بوده‌ایم.


وی افزود: موقوفاتی که تحت نظر این اداره شامل شهرستان‌های تربت‌حیدریه، مه‌ولات و زاوه می‌شود، بیش از ۵۶۰۰ رقبه و۲۰۰۰ موقوفه است که عمده این موقوفات وقف عزاداری سیدالشهدا (ع) و اطعام در عزاداری ماه‌های محرم و صفر است.


نوائیان ادامه داد: طی پنج سال اخیر ۷۱ وقف جدید ثبت شده است که عمده وقف‌های جدید برای بیماران نیازمند، کمک به دانش‌آموزان بی‌بضاعت، عزاداری امام حسین (ع) و حوزه‌های علمیه است.


وی با بیان اینکه طی ۶ ماهه نخست امسال ۱۲ وقف جدید به ثبت رسید، به بدهی دستگاه‌های اجرایی شهرستان به این اداره اشاره کرد و گفت: بدهی دستگاه‌های اجرایی تربت‌حیدریه به جز آموزش و پرورش به موقوفات ۸ میلیارد تومان است.


نوائیان با اشاره به اینکه طی پنج سال گذشته ۸۵ پرونده حقوقی به نتیجه رسیده است، به تشریح دو پرونده حقوقی بزرگ پرداخت و گفت: برای این پرونده‌های بزرگ از قبل اقدامی منجر به نتیجه نشده بود.


وی افزود: تنها پرونده حقوقی که آن هم خواهان ما نبودیم پرونده سرویس‌های بهداشتی هسته مرکزی است که همچنان از طریق دیوان عدالت اداری و فرجام خواهی پیگیر آن هستیم، همچنین دیگر پرونده بزرگ حقوقی موقوفه انصاری یا همان بازار میوه و تره‌بار است.


رئیس اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان‌های تربت‌حیدریه، مه‌ولات و زاوه اظهار کرد: این موقوفه برای روضه‌خوانی بوده و هنوز سهم موقوفه تحقق نیافته است.


وی گفت: چنانچه در دادرسی رأی به نفع موقوفه صادر شود سالانه بیش از ۳ میلیارد تومان درآمد این موقوفه خواهد بود که باید طبق نیت واقف هزینه شود.


نوائیان در بخشی دیگر از سخنان خود اسناد مالکیت موقوفات را بسیار مهم ارزیابی کرد و افزود: در حال حاضر از تمام موقوفات و رقبه این منطقه حدود ۶۰ درصد دارای سند مالکیت هستند و ادامه این روند طی پنج سال آینده باعث تحقق ۱۰۰ درصدی اسناد مالکیت خواهد شد.


رئیس اداره اوقاف تربت‌حیدریه همچنین در خصوص اشتغال‌زایی موقوفات بیان کرد: در قالب ۵۰ طرح مضارعه‌ای و محصولی برای بالغ‌بر ۵۰۰ نفر اشتغال ایجاد شده که اغلب شغل‌های ایجاد شده در حوزه کشاورزی است.


وی با بیان اینکه در طرح شمیم خدمت که در بقاع متبرکه اجرا می‌شود، بیش از ۱۵۰ نفر به صورت رایگان آموزش دیده‌اند، گفت: در این طرح قسمتی از بقاع متبرکه به صورت رایگان در اختیار مربیانی قرار می‌گیرد که شغل‌های کوچک و کارگاه‌های زودبازده شامل خیاطی، انگشتر تراشی، عروسک‌سازی، گرافیک، نقاشی، سفال و آموزش‌ رایانه را نیز راه‌اندازی کرده‌اند.


نواییان در ادامه به فعالیت‌های عمرانی اداره متبوع خود اشاره کرد و افزود: بیش از ۸۰۰۰ متر مربع طی پنج سال گذشته فعالیت عمرانی انجام شده که در این حوزه اشتغال‌زایی هم داشته‌ایم.


وی افزایش ۱۳۱ درصدی درآمد موقوفات طی یک‌سال گذشته را از دیگر اقدامات انجام شده دانست و افزود: پارسال بیش از ۱۰۰۰ قرارداد به‌روزرسانی و در حدود ۵۰۰۰ رقبه تمدید و به‌روزرسانی شده است.


نواییان به شناسایی نیازهای روز جامعه در حوزه وقف اشاره کرد و گفت: کمک به بیماران نیازمند، دانش آموزان بی‌بضاعت و کم‌بضاعت و همچنین حوزه‌های علمیه سه نیاز احصا شده جامعه است که سعی داریم موقوفات را به این سمت هدایت کنیم.

منبع خبر: خبر گزاری ایسناآخرین اخبار,پربازدید ترین اخبار, اخبار روز
لینک مطالب دیگریدکی شاپ فروشگاه لوازم مزدالینک مطالب دیگرشیرآلات بهداشتی

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *