تزریق دز سوم واکسن مهمترین و بهترین راهکار جلوگیری از پیک بعدی


P>به گزارش روز سه شنبه گروه علم و آموزش ایرنا از معاونت تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت، پیام اصلی گزاره برگ چهل و هفتم کمیته تحقیقات و اخلاق کووید-۱۹ به این شرح است: «اگرچه شدت بیماری زایی واریانت (سویه) اومیکرون کمتر از واریانت های قبلی است، اما با توجه به قدرت سرایت بالای آن، درصد واکسیناسیون پایین به ویژه دوز سوم و همچنین رعایت پایین پروتکل ها در کشور ما نسبت به سایر کشورها، نگرانی ناشی از افزایش تعداد موارد ابتلا و در نتیجه آن، افزایش تعداد موارد بستری در پیک ششم همچنان وجود دارد. بنابراین لازم است تزریق دوز سوم واکسن ها و رعایت پروتکل های بهداشتی در جامعه و محل کار جدی گرفته شود.»


در حال حاضر کشور ما از جمله کشورهایی است که واریانت اومیکرون را گزارش کرده است. با توجه به اینکه جنبه های مختلف این واریانت نسبت به دیگر واریانت های کووید-۱۹ هنوز ناشناخته است، ممکن است یک تهدید جدی برای کشور محسوب شود. مستندات مختلف حکایت از قابلیت سرایت بالای این واریانت نسبت به واریانت های قبلی دارند که می تواند موجب افزایش شیوع بیماری شود و سیستم های بهداشتی را تحت تاثیر قرار دهد. 


بنابراین برای جلوگیری از افزایش ابتلا و تجربه پیک بعدی در کشور، مهم ترین و بهترین راه حل تزریق دوز سوم یا یادآور واکسن های موجود در کشور و ادامه و تشدید اقدامات پیشگیرانه و بهداشتی در خانه، جامعه و محل کار به خصوص در جمعیت های خاص مانند سالمندان و افراد با ضعف و سرکوب سیستم ایمنی خواهد بود.


در این گزاره برگ به مواردی مانند تفاوت سویه اومیکرون با سویه‌های قبلی، میزان قابلیت انتقال، شدت بیماری‌زایی، تاثیرگذاری واکسن‌ها (اهمیت دوز یادآور)، درمان، تست‌های تشخیصی، روش پیشگیری پرداخته شده است.


گزاره برگ شماره ۴۷ کمیته تحقیقات و اخلاق کووید_۱۹ در اینجا موجود است.


به گزارش ایرنا،‌ وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی روز یکشنبه ۲۸ آذر ماه مشاهده سویه اومیکرون کرونا را در ایران تایید کرد.


اولین مورد او میکرون ۲۴ نوامبر در آفریقای جنوبی شناسایی شد. سازمان جهانی بهداشت این گونه جدید را به عنوان یک گونه نگران کننده معرفی و بر اساس ترتیب الفبای یونانی،«اومیکرون» نام‌گذاری کرده است. کرونا تا کنون چهار جهش ژنتیکی خطرناک شامل آلفا، بتا، گاما و دلتا داشته و اومیکرون جدیدترین نسخه جهش یافته این ویروس است.


انتشار سریع سویه اومیکرون ویروس کرونا در کشورهای جهان و نگرانی از طولانی شدن دوره همه گیری این گونه تازه، زنگ خطر را برای بازارهای مالی بین المللی دوباره به صدا درآورده است. 


مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *