رأی الیوم رژیم صهیونیستی ضعیف تر از آن است که العاروری را ترور

رأی الیوم در تحلیلی به عدم توانایی رژیم صهیونیستی و هراس آن از ترور فرماندهان مقاومت فلسطین و در رأس آنها صالح العاروری پرداخت.


به گزارش ایسنا، به نقل از رأی الیوم، از مهم‌ترین تغییرات و تحولاتی که در سیاست خصمانه رژیم صهیونیستی رخ می‌دهد، این است که تهدیدهای بی هدفی را علیه ایران مطرح می‌کند که این تهدیدها از بیش از دو دهه قبل آغاز شده و اجرایی نشده است؛ مساله‌ای که همچنین درمورد تهدید رژیم برای ترور فرماندهان فلسطینی از جنبش حماس و در رأس آنها صالح العاروری صدق می‌کند، رژیم صهیونیستی العاروری را به این متهم می‌کند که در پشت اقدامات مقاومت در کرانه باختری اشغالی و شهر قدس اشغالی است، این تهدید نیز غیرعملی باقی مانده است، چراکه رژیم صهیونیستی هراس این را دارد که ترور العاروری که مقیم لبنان است، منجر به وقوع رویارویی با حزب الله شود؛ همانطور که سید حسن نصرالله، دبیرکل حزب الله به آن تهدید کرده است.


علاوه بر آن، منابع در تل آویو گفته‌اند که در ماه اوت گذشته تشدید تنش گسترده و خطرناکی در میدان‌های مختلف صورت گرفت که برجسته‌ترین آنها میان لبنان- اسرائیل و کرانه باختری با رژیم صهیونیستی بود و این تشدید تنش نتیجه اقدامات دو طرف بود که احتمال انفجار اوضاع در هر لحظه را ایجاد کرد.


در مرزهای شمالی، فعالیت‌های جدید حزب الله باعث نگرانی گسترده رژیم صهیونیستی شده است، علت آن هم عدم توانایی این رژیم برای پاسخ دادن است و در داخل رژیم صهیونیستی آشوب و نگرانی گسترده‌ای را نسبت به تشدید کاهش بازدارندگی ایجاد کرده است، چراکه چادری که حزب الله در داخل اراضی اشغالی برپا کرده است، یک گام جسورانه و بی سابقه از زمان جنگ ژوئیه ۲۰۰۶ و چه بسا قبل آن به حساب می‌آید. همچنین نیروهای حزب الله در مرزها تحرکاتی دارند که همه این مسائل باعث شده رژیم صهیونیستی در آماده باش امنیتی و نظامی همیشگی با تشدید احتمال وقوع یک رخداد امنیتی در مرزها با لبنان قرار بگیرد.


رخدادهایی که در کرانه باختری صورت گرفت، بحران داخلی رژیم صهیونیستی را تشدید کرد این رژیم مسئول اصلی عملیات صورت گرفته توسط جوانان فلسطینی علیه شهرک نشین‌ها را مشخص کرد و منظورش شیخ صالح العاروری بود و تاکید کرد که باید او از طریق ترور از صحنه کنار زده شود.


اما چیزی که صحنه را پیچیده‌تر کرد، عدم توانایی این رژیم برای ترور کردن العاروری است چراکه از خطرات ناشی از آن می‌ترسد و علت این تردید و ناتوانایی در اتخاذ تصمیم از سوی رژیم صهیونیستی، این است که العاروری در حال حاضر در لبنان ساکن است و سید حسن نصرالله، دبیرکل حزب الله قبلاً گفته بود که هر تروری علیه یکی از فرماندهان گروه‌های فلسطینی در خاک لبنان، با واکنش حزب الله مواجه خواهد شد. همچنین بعد از سخنانی که رژیم صهیونیستی مطرح کرد و مدعی شد که آنها لبنان را در رویارویی آتی به عصر حجر برمی‌گردانند، سید حسن نصرالله نیز در سخنرانی خود تاکید کرد که این حزب توانایی کافی را دارد تا این رژیم را به عصر حجر برگرداند.


انتشار عکسی از سید حسن نصرالله در کنار زیاد النخاله و صالح العاروری تاثیر خاصی بر اسرائیلی‌ها داشت و آنها فهمیدند که محور مقاومت برای رویارویی -اگر رخ دهد-، آماده و مصمم است.


از اینجا، فرماندهی رژیم صهیونیستی دست بسته مانده و با وجود تمامی تلاش‌هایش، قادر نیست که جلوی اقدامات فلسطینی‌ها در کرانه باختری را بگیرد. اما در عرصه توازن بازدارندگی با لبنان، کاهش بازدارندگی اسرائیل یک امری بی سابقه شده است و در عرصه بحران داخلی سیاسی این رژیم نیز اپوزیسیون همچنان شرایط را به سمت سرنگونی نتانیاهو و کابینه‌اش سوق می‌دهد.


در مقابل این واقعیت، مرکز پژوهش‌های غرب آسیا سناریوی ذیل را مطرح می‌کند:


اولاً: اگر دودستگی داخلی حل شود، تهدید موجودیتی ادامه دارد، ممانعت از فرار رو به جلوی کابینه نفعی در حل و فصل تهدید ندارد.


دوم: ادامه دودستگی، باعث ضعف رژیم صهیونیستی می‌شود در نتیجه هرچقدر زمان بگذرد، همانقدر ضعف بیشتر می‌شود و رویارویی نیز خطرناک‌تر می‌گردد.


سوم: منفعت دو طرف اپوزیسیون و کابینه این است که گزینه متوسل شدن به رویارویی خارجی را بررسی کنند.


چهارم: جایگزین، تجزیه داخلی یا رویارویی خارجی در آینده در شرایط ضعف شدید است که این رژیم را در معرض خطرات حساب نشده قرار می‌دهد.


در این شرایط اضطراری در مقطع اخیر، واحد اطلاعات نظامی (امان) برآوردی را از شرایط نزاع با حزب الله انجام داده و خلاصه برآورد عبارت از این است که ماه سپتامبر کنونی تعیین کننده خواهد بود.


مشخص است که کابینه نتانیاهو به دنبال راه حل‌هایی برای مشکلات امنیتی و سیاسی و خارجی خود می‌گردد و احتمال زیادی وجود دارد که رژیم صهیونیستی دست به اقدامی تنش زا بزند، چراکه نیاز مبرم و ضروری به آن دارد، هرچند که احتمال موفقیت پایین بوده و خطرات وجود دارد و ممکن است میزان موفقیت کاهش یابد و چه بسا در آینده از بین برود و خطرات به گونه‌ای غیرقابل پیشبینی افزایش یابد.


سایت یدیعوت آحارونوت گزارش داد، صالح العاروری، مسئول حماس که کنترل اوضاع در کرانه باختری را در دست دارد، تهدید کرده که ترورها منجر به جنگ منطقه‌ای خواهد شد. یدیعوت آحارونوت افزود، این سخن شدید العاروری به نظر می‌رسد که به دلیل صحبت درخصوص احتمال ترور وی است. منابع امنیتی نیز گفته‌اند که اسرائیل از مدت‌ها قبل به دنبال ترور او است، چراکه او تلاش می‌کند رهبری انتفاضه در کرانه باختری را برعهده داشته باشد.


این سایت اعلام کرد که مسئولانی در نهاد امنیتی اسرائیل در گذشته خواهان ترور العاروری برای جلوگیری از سناریوی (یکپارچه سازی میدان‌ها) شده بودند.

منبع خبر: خبر گزاری ایسناآخرین اخبار,پربازدید ترین اخبار, اخبار روز
لینک مطالب دیگردکتر علی اباصلتیان – مشاوره فوری 09387708025

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *