دغدغه تامین مسکن را از ذهن خانواده ها پاک کنیم

بیرجند – ایرنا – مشاور وزیر کشور در امور زمین و مسکن با بیان اینکه دغدغه تامین مسکن را باید از ذهن خانواده‌ها پاک کنیم، گفت: تحقق این امر نیازمند کار جهادی با مشارکت همه دستگاه‌های اجرایی است.


به گزارش خبرنگار ایرنا، علیرضا انصاری شنبه شب در شورای مسکن خراسان جنوبی با بیان اینکه این استان در منطقه پرخطری قرار گرفته که باید به بافت فرسوده آن توجه ویژه‌ای شود، افزود: از مردم مناطق فرسوده شهری درخواست می‌شود با شهرداری و شورای شهر همکاری کنند تا این بافت‌های فرسوده هر چه سریعتر بازسازی و مقاوم سازی شود.


وی با تاکید بر اینکه نباید در خراسان جنوبی با توجه به کویری بودن آن مشکل تامین زمین داشته باشیم، بیان کرد: برخی سازمان‌ها از جمله اوقاف و امور خیریه در نقاط حساس شهری این استان زمین دارند که خوشبختانه امروز مشکل شرعی این زمین‌ها حل شده است.


مشاور وزیر کشور از اداره کل اوقاف و امور خیریه خواست با قیمت کارشناسی جدید و با نازلترین قیمت زمین‌های اوقاف را در اختیار اداره کل مسکن و شهرسازی قرار دهند تا مشکل تامین زمین در برخی شهرهای این استان رفع شود.


وی با اشاره به لزوم جانمایی مناسب زمین برای طرح جهش تولید مسکن، یادآور شد: قرار نیست مسکن فاقد سکنه تولید کنیم؛ پس  مسکن را بر روی زمین‌هایی که موقعیت مناسبی در استان ندارند، احداث نشود.


انصاری تصریح کرد: خراسان جنوبی سومین استان پهناور کشور است و مشکل زمین ندارد اما جای سوال است چرا برای اجرای طرح‌های ساخت مسکن مسوولان سراغ زمین‌های خارج از محدوده شهرها و در بیابان‌ها می‌روند.


وی یادآور شد: در بحث جهش تولید مسکن که ۶ ماه از ابلاغ آن می‌گذرد در خراسان جنوبی هم برنامه‌ریزی‌های شده، البته یک عقب افتادگی وجود دارد که با همدلی و همفکری رفع خواهد شد تا در سال ۱۴۰۱ شاهد ساخت پروژه‌های متعدد مسکن در این استان باشیم.


مشاور وزیر کشور اضافه کرد: نباید در ساخت مسکن کوتاهی شود یا مردم در بین دستگاه‌های اجرایی مختلف برای دریافت زمین پاسکاری شوند.


انصاری ادامه داد: اجرای طرح نهضت ملی مسکن یکی از آرمان‌های امام راحل(ره) بود که قرار بود محرومین و مستضعفین خانه‌دار شوند اما اکنون با گذشت این همه سال‌ متاسفانه خیلی از محرومین صاحب خانه نمی‌شوند چون توانایی پرداخت همان مبلغ اولیه و اقساط وام مسکن را هم ندارند.


وی با اشاره به عدم حضور رییس سازمان بازرسی خراسان جنوبی در شورای مسکن هم گفت: رییس این سازمان حتما باید در این شورا حضور پیدا می‌کرد و پاسخگوی برخی مسائل بود، همچنین بهتر بود این جلسه به صورت تصویری برگزار می‌شد تا فرمانداران هم نظرات خود را در خصوص مشکل تامین زمین ارائه می‌کردند.


مشاور وزیر کشور در امور زمین و مسکن با بیان اینکه نباید فرصت‌ خوب خانه‌دار شدن مردم را به بهانه و دلایل مختلف از دست بدهیم، عنوان کرد: استدعا دارم مسوولان گره‌های مردم را باز کنند نه اینکه گره روی گره بزنند، باید با کار و تلاش شبانه‌روی عقب افتادگی دولت قبل را هم جبران کنیم بنابراین باید براساس مدیریت جهادی و علمی گام برداریم.


انصاری خاطرنشان کرد: خراسان جنوبی در بحث مسکن مهر و زیبایی آن توفیقات خوبی داشته است و در بحث اقدام ملی مسکن هم اقداماتی انجام شده اما باید بیش از گذشته در این زمینه کار شود.


وی افزود: براساس قول انبوه سازان خراسان جنوبی بیش از ۲ هزار میلیارد تومان به مردم با شیوه‌نامه‌های جدید کمک می‌شود.


انصاری بیان کرد: بنیاد مسکن برای ساخت پروژه‌هایی که خودش متولی ساخت است، ۹ درصد و برای پروژه‌هایی که به گروه‌های ساخت واگذار می‌کند هم سه درصد حق مدیریت می‌گیرد که با توجه به اینکه وظیفه ذاتی این دستگاه ساخت مسکن است، دریافت این حق مدیریت اجحاف در حق مردم محروم است.


مشاور وزیر کشور یادآور شد: نظام سیاستی تحت عنوان چشم انداز ۱۴۰۴ برای پیشرفت و تعالی ایران تدوین و به همه قوای سه گانه ابلاغ شده که باید اجرایی شود.


مشاور وزیر کشور در امور زمین و مسکن افزود: ایران اکنون قدرت اول نظامی و دفاعی است و باید تا سال ۱۴۰۴ به قدرت اول منطقه در بُعد اقتصادی تبدیل شود.


وی تصریح کرد: خراسان جنوبی با وجود معادن غنی و مردم متدین و ولایی یکی از استان‌های زرخیز کشور است و باید نام محروم را از روی آن بزداییم و این نیازمند یک مدیریت تحول‌گرا و جهادی است که خوشبختانه در این استان این نوع مدیریت حاکم است.


مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *