دستمزد و پاداش تیم های ملی فوتبال زنان و مردان آمریکا برابر

تهران- ایرنا- تیم ملی فوتبال زنان آمریکا در دعوی حقوقی مرتبط با دستمزد برابر با تیم مردان این کشور، ضمن دریافت غرامت ۲۴ میلیون دلاری، با توافقی تاریخی از این امتیاز برابر بهره‌مند شد.


به گزارش ایرنا، براساس مفاد توافقی که برای خبرگزاری فرانسه ارسال شده است، «فدراسیون فوتبال آمریکا نسبت به پرداخت نرخ برابر به اعضای تیم ملی زنان و مردان این کشور در تمام بازی‌های دوستانه و تورنمنت‌ها از جمله جام جهانی، متعهد شده است.»


موضوع پاداش جام جهانی یکی از اجزای اصلی دعوی حقوقی را تشکیل می‌داد که تیم ملی زنان ایالات متحده در سال ۲۰۱۹ اقامه کرد؛ پرونده‌ای که در آن، فدراسیون فوتبال این کشور به «لجبازی» و ممانعت از پرداخت دستمزد برابر به زنان و مردان متهم شده بود.


«مگان راپینو» ستاره تیم ملی زنان آمریکا در این باره گفت: تصور می‌کنم بعدها به امروز نگاه می‌کنیم و می‌گوییم، امروز روزی بود که فوتبال آمریکا در مسیر پیشرفت قرار گرفت.


در توافق صورت‌گرفته مقرر شده که ۲۲ میلیون دلار به بازیکنان تیم ملی زنان آمریکا پرداخت شده و ۲ میلیون دلار دیگر نیز به حساب دیگری منتقل خواهد شد تا برای «اهداف آنان پس از بازنشستگی و همچنین اقدامات خیریه مرتبط با فوتبال زنان و دختران» مورد استفاده قرار گیرد.


ادعای تیم ملی زنان آمریکا در ابتدا از سوی یک قاضی فدرال رد شد اما آنها درخواست استیناف دادند؛ در پرونده سال ۲۰۱۹، به تبعیض در پرداخت پاداش جام جهانی به تیم زنان و مردان آمریکا در سال‌های ۲۰۱۴ و ۲۰۱۵ اشاره شده بود.


تیم ملی مردان آمریکا برای راهیابی به مرحله یک هشتم نهایی جام جهانی سال ۲۰۱۴ مبلغ ۵.۳۷۵ میلیون دلار پاداش دریافت کرد و این در حالی است که زنان این کشور برای قهرمانی در جام جهانی ۲۰۱۵، یک میلیون و ۷۲۵ میلیون دلار دریافت کردند.


استدلال فدراسیون فوتبال آمریکا این بود که دست آنان برای پرداخت پاداش بسته است زیرا پاداش از سوی فدراسیون بین‌المللی فوتبال(فیفا) تعیین می‌شود؛ نهادی که برای قهرمانی تیم ملی فرانسه در جام جهانی ۲۰۱۸ مردان، ۳۸ میلیون دلار پاداش در نظر گرفت و برای قهرمانی تیم ملی آمریکا در جام جهانی ۲۰۱۹ زنان، تنها ۴ میلیون دلار تخصیص داد.


مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *