دریادار ایرانی پیام رزمایش ایران روسیه و چین برقراری امنیت در

تهران- ایرنا- فرمانده نیروی دریایی ارتش گفت: این رزمایش به کشورهای منطقه و همچنین دشمنان قسم خورده انقلاب، متذکر شد، کشورهای مستقل می‌توانند با قرار گرفتن در کنار یکدیگر، الگوی جدیدی ارائه دهند که در آن عملکردشان مبتنی بر تامین امنیت و ایمنی دریانوردی است و منتج به صلح جهانی نیز می‌شود.


به گزارش روز یکشنبه ایرنا از شورای راهبردی آنلاین، دریادار شهرام ایرانی با اشاره به برگزاری سومین رزمایش مشترک دریایی ایران، روسیه و چین در کمتر از سه سال گذشته در آب‌های شمال اقیانوس هند، اظهار کرد: رزمایش مرکب در دنیا تعریف و ویژگی‌های خاص خود را دارد. ویژگی رزمایش مرکب ایران، روسیه و چین این بود که سه کشور با سه سبک مختلف در حوزه دریا از نوع عملکردی و تجهیزاتی در کنار هم قرار گرفتند که هیچ شباهتی به یکدیگر نداشتند و هر سه ساخته‌های دست خود را به صحنه آوردند.


فرمانده نیروی دریایی ارتش با بیان اینکه، افتخار بزرگی برای کشور است که توانسته‌ایم ظرفیت‌های خود را علیرغم مثلث شوم «تهدید»، «توطئه» و «تحریم» عملیاتی کنیم، روی پای خود بایستیم و در صحنه بین‌المللی در محیط دریا حرفی برای گفتن داشته باشیم، افزود: ناوشکن‌های «جماران» و «دنا» تجهیزاتی بودند که در این رزمایش شرکت دادیم که هر دو بالگرد دارند و با دست توانمند جوانان این مرز و بوم در شرکت‌های دانش‌بنیان و داخلی ساخته شدند.


دریادار ایرانی تصریح کرد: این رزمایش پیامی منطقه‌ای خصوصا برای کشورهای دوست و محور مقاومت داشت و یادآوری کرد که آنچه که انقلاب اسلامی و حضرت امام (ره)، برای ما به ارمغان آورده این بوده که ما می‌توانیم در منطقه با تکیه بر توانمندی‌های داخلی خود امنیت منطقه را برقرار و به واسطه آن، صلح و آرامش را برای مردم تامین کنیم.


وی ضمن اشاره به بعضی مواضع و اقدامات تهدیدآمیز برخی کشورهای منطقه‌ای، اضافه کرد: این رزمایش به کشورهای منطقه و همچنین دشمنان قسم خورده انقلاب، متذکر شد که نظم مبتنی بر نظام تک قطبی در عرصه جهانی برچیده شده و کشورهایی که به‌طور مستقل در نظام بین‌الملل عمل می‌کنند و دغدغه‌شان تامین امنیت است، می‌توانند با قرار گرفتن در کنار یکدیگر، الگوی جدیدی را ارائه کنند که در آن عملکردشان مبتنی بر تامین امنیت و ایمنی دریانوردی است که منتج به صلحی جهانی نیز می‌شود.


فرمانده نیروی دریایی ارتش عمل در چارچوب قوانین بین‌المللی و رسیدن به زبانی مشترک را از دیگر ویژگی‌های همکاری ایران، روسیه و چین در برگزاری رزمایش دریایی مرکب عنوان کرد و گفت: نکته بارز این رزمایش، این بود که نیروی دریایی راهبردی ارتش جمهوری اسلامی ایران به درجه‌ای از بلوغ رسیده که مدیریت رزمایش مرکب را برعهده گرفت و در صحنه اقیانوسی به نحو احسن آن را به انجام رساند.


دریادار ایرانی ادامه داد: از نظر تعداد نیروهای حاضر در این رزمایش نیز، ما و دو کشور دیگر، دو برابر رزمایش قبلی نیرو داشتیم. چین و روسیه هر دو با ترکیبی متفاوت تر از سال‌های گذشته و با رزم‌ناوها و ناوشکن‌ها در این رزمایش حاضر شدند که باعث افزایش پیچیدگی ترکیب تجهیزاتی و تعداد نفرات درگیر رزمایش نیز شد.


وی با تاکید بر اینکه تداوم این همکاری‌ها، اهداف و برنامه‌های کشورهایی که از ایجاد ناامنی در منطقه ما سود می‌برند را بر هم خواهد زد، تصریح کرد: اقیانوس هند، به عنوان سومین اقیانوس بزرگ جهان، اولین اقیانوس ناامن جهان است و بالاترین میزان آمار ناامنی در این اقیانوس اتفاق می‌افتد، چرا که حجم تجارت در این اقیانوس بالا است.


فرمانده نیروی دریایی ارتش به تشریح اهمیت امنیت در اقیانوس هند و ضرورت حضور فعال ایران در آن پرداخت و گفت: این اقیانوس تمام قاره‌ها را به هم متصل می‌کند و بیش از ۹۰ درصد تجارت جهانی در حوزه دریا در این محدوده و خصوصا شمال آن انجام می‌شود.


دریادار ایرانی با یادآوری اینکه ارتباط نظامی در بالاترین سطح روابط میان کشورها و دولت‌ها است، اضافه کرد: انجام تمرینات نظامی ایران، روسیه و چین در کنار هم، با به روزترین تجهیزات، عمق روابط این سه کشور را نشان می‌دهد؛ چرا که سه کشور آموزش‌ها، تجهیزات و سبک عملیاتی خود را به گونه‌ای کنار هم قرار داده‌اند که به سبکی مشترک رسیده اند و آن را تمرین می‌کنند.


اهمیت توان منطقه ای برای تامین امنیت


دریادار ایرانی با تاکید بر اینکه سه کشور به همه اهدافی که برای این رزمایش درنظر گرفته شده بود دست یافته‌اند، گفت: دشمن همواره به دنبال این بوده که منطقه ما را به شکل‌های مختلف ناامن جلوه دهد و از این بابت منافع خود را تامین کند. در این مسیر از ابزار قدرتمند رسانه هم به خوبی استفاده می‌کند و متاسفانه برخی کشورهای منطقه‌ای هم به دلیل ضعفی که در سامانه‌های حکومتی خود دارند، فریب آنها را خورده و دنباله روی می‌کنند.


وی تاکید کرد: اگر این کشورها، به جای توجه به بازیگران فرامنطقه‌ای و کشورهای دوردست، به پتانسیل و ظرفیت کشورهای منطقه توجه کنند و با در نظر گرفتن اشتراکات متعدد و گسترده کشورهای منطقه، عمل کنند، نیازی به حضور کشورهای فرامنطقه‌ای نخواهد بود و آخرین بهانه‌های حضور دشمن در منطقه هم حذف خواهد شد.


فرمانده نیروی دریایی ارتش یادآور شد: نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران به عنوان یک قدرت منطقه‌ای، طی یک دهه گذشته حضوری جدی و فعال در منطقه داشته و اکنون دریانوردان ما در عمق ۲ هزار کیلومتری در حال تلاش برای تامین امنیت شاهرگ اقتصادی کشور هستند و ناوگروه ۷۹ ما نیز در دریای سرخ مشغول اسکورت شناورهای غیرنظامی است.


مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *