۶۰ درصد آموزش دیدگان مهارتی جذب بازار کار می شوند

تهران- ایرنا- معاون فناوری و نوآوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، با اشاره به اینکه بیش از ۴۰ درصد بیکاران کشور، فارغ‌التحصیلان دانشگاهی هستند، گفت: اکنون بیش از ۶۰ درصد آموزش‌دیدگان مهارتی جذب بازار کار شده و بیش از ۵۰ هزار فارغ التحصیل دانشگاهی در واحدهای فناور مشغول به کار می‌شوند.


به گزارش گروه علم و آموزش ایرنا، علی خیرالدین روز دوشنبه در نشست توافق نامه اجرایی برنامه ملی اشتغال بین وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و وزارت کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه مراکز کارآفرینی نقش موثری در زیست بوم فناوری و اشتغال دانش‌بنیان دارند، تصریح کرد: بحث شرکت‌های دانش‌بنیان و اقتصاد دانش‌بنیان یکی از مولفه‌های اصلی اقتصاد مقاومتی است؛ یکی از بهترین راه حل‌ها برای ایجاد اشتغال، پارک‌های علم و فناوری است که مقام معظم رهبری نیز به آن تأکید دارند.


وی افزود: از لحاظ تولید علم در منطقه رتبه نخست و در دنیا رتبه شانزدهم را دارا هستیم. همچنین از نظر تولید فناوری و کارآفرینی حائز رتبه ۷۱ و از لحاظ شاخص نوآوری نیز هم‌اکنون رتبه ۶۰ را داریم که این امر نشان‌دهنده آن است که زیست بوم فناوری عملکرد خوبی داشته است.


معاون فناوری و نوآوری وزارت علوم با اشاره به نسل‌های مختلف دانشگاه‌ها تصریح کرد: در حال حاضر نسل چهارم؛ یعنی دانشگاه کارآفرین با مسئولیت اجتماعی یا همان دانشگاه جامعه محور را مدنظر داریم.


وی خاطرنشان کرد: پس از شکل‌گیری معاونت فناوری و نوآوری وزارت علوم، ارتقای شاخص‌های فناوری، نوآوری و بسترسازی برای فعالیت نخبگان و ایجاد گفتمان فناوری و نوآوری در دستور کار قرار گرفت، چرا که مراکز کارآفرینی نقش بسیار کلیدی برای فرهنگ‌سازی گفتمان فناوری و نوآوری دارند.


خیرالدین خاطرنشان کرد: امید داریم با ایجاد معاونت فناوری و نوآوری در وزارت علوم، فعالیت‌های مراکز کارآفرینی متناسب با ایفای نقش ذاتی آنها در تکمیل زیست بوم فناوری و نوآوری، با حرکتی پرشتاب در راستای اشتغال دانش‌بنیان دنبال شود.


وی با بیان اینکه زیست‌بوم فناوری و نوآوری بستر مناسبی برای تحقق اقتصاد دانش‌بنیان است، افزود: این زیست‌بوم همچنین پیشران اقتصاد دانش‌بنیان است.


خیرالدین در توضیح ویژگی‌های نظام ایده‌ها و نیازها (نان) اضافه کرد: با بهره‌مندی از این نظام می توانیم نقشه جامع نیاز کشور را ترسیم کنیم و با یکپارچه‌سازی آن، تحقیقات را به سمت نیازمحوری سوق دهیم و مراکز کارآفرینی نیز در این زمینه می‌توانند کمک‌کننده باشند؛ چرا که اگر نیازهای جامعه به درستی در این سامانه وارد شوند می‌توانیم نیازهای کشور را اولویت‌بندی کرده و بر اساس آن حرکت کنیم.


معاون فناوری و نوآوری وزارت علوم  با بیان اینکه مراکز کارآفرینی نقش موثری در زیست بوم فناوری و اشتغال دانش بنیان دارند. خواستار فعالیت بیشتر این مراکز شد.


ضرورت آماده‌سازی دانشجویان برای حضور موثر در کنار فناوران


به گزارش وزارت علوم، امید رضایی‌فر سرپرست دفتر پشتیبانی امور فناوری و نوآوری نیز گفت: تشکیل معاونت فناوری و نوآوری وزارت علوم امکان پرداختن به موضوع اشتغال دانش بنیان و طرح های مربوطه را بیشتر از گذشته فراهم کرده است.


وی اظهار امیدواری کرد: با همکاری مراکز کارآفرینی سراسر کشور بتوانیم گامی موثر در جهت پیشبرد اهداف داشته باشیم و با همفکری و به اشتراک گذاشتن تجربیات دانشگاه ها و پارک های علم و فناوری بتوانیم چالش ها را بررسی و رفع کنیم. موضوع کارآفرینی برای ما از زاویه ایجاد مرزهای جدید حوزه های اشتغال دارای اهمیت است و قصد داریم به اشتغال دانش بنیان بیش از پیش بپردازیم و به صورت ویژه آموزش دیدگان مهارتی را برای حضور در فضاها و شرکت های دانشی تربیت کنیم.


به گفته رضایی‌فر، شورای عالی اشتغال نیز جلسات متعددی را آغاز و سکوهای آنلاینی را پیش بینی کرده است که قصد داریم در حوزه نظام نیازها و ایده ها از آن بهره مند شویم و با تعاملی که با وزارت کار ایجاد شده بتوانیم از این فرصت استفاده بهتری داشته باشیم.


سرپرست دفتر پشتیبانی امور فناوری و نوآوری با بیان اینکه وظیفه ما در فضاهای دانشگاهی و ارتباط با صنعت، اکتشاف فضاهای کارآفرینانه است، افزود: طرح‌های دستیار فناور، فن آموزی دانش‌آموختگان و پسادکتری نوآوری و فناوری، از جمله طرح‌هایی است که به صورت اشتغال دانش‌بنیان مورد توجه است.


وی تصریح کرد: مدرسه اشتغال نیز با محوریت پارک‌های علم و فناوری فرصت مناسبی است که ارتباط دانشگاه‌ها و پارک‌های علم و فناوری را با موضوع استعدادیابی و هدایت تحصیلی و به خصوص کسب و کارهای مبتنی بر استارتاپ‌ها فراهم کند.


رضایی‌فر همچنین با اشاره به ضرورت آماده‌سازی دانشجویان و توانمندسازی آنها برای حضور موثر در کنار فناوران اظهار داشت: بروزرسانی آیین‌نامه توسعه مراکز کارآفرینی در دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی کشور نیز در دستور کار است.


وی با اشاره به سرفصل های توافق نامه بین وزارت علوم و وزارت کار اظهار داشت: این توافق نامه در جهت افزایش انطباق آموزش‌های تخصصی با نیاز بازار کار جهت ایجاد و تثبیت اشتغال و ارتقای مهارت‌های تخصصی و اشتغال پذیری فارغ‌التحصیلان است. در این راستا توسعه آموزش‌های فنی، برنامه‌های فوق برنامه در فعال‌سازی فضاهای دانشگاهی و تشویق اساتید برای حضور در این فضاها می تواند تاثیرگذار باشد.



تدوین «طرح ملی ترویج کارآفرینی»


بهنام طالبی سرپرست دفتر سیاست‌گذاری، برنامه‌ریزی و توسعه فناوری و نوآوری نیز در این نشست مجازی گفت: «طرح ملی ترویج کارآفرینی» یکی از برنامه‌های در حال تدوین است. هدف از این طرح آن است که دانشجویان دانشگاه‌های کشور از آموزش‌های ابتدایی دوره کارآفرینی برخوردار شوند و برای این امر نیز بودجه‌ای در نظر گرفته شده است.


وی افزود: پیش‌بینی می‌شود در دوره نخست این طرح ۵۰ هزار نفر دانشجو حضور یابند. بر اساس رصد انجام شده تعدادی مراکز کارآفرینی که فعال هستند و برنامه‌های توانمندسازی دارند به عنوان متولی برگزاری این طرح اعلام می‌شوند. این مراکز علاوه بر اینکه می‌توانند دایره خدمات را به صورت ملی ارائه دهند، از لحاظ بودجه‌ای نیز حمایت خواهند شد.


مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *