۱۰ راهبرد دیپلماسی علمی وزارت علوم

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با اشاره به ۱۰ راهبرد دیپلماسی علمی وزارت علوم، تاکید کرد: مرجعیت علمی از طریق دیپلماسی عمومی گسترش می‌یابد و دیپلماسی علمی تکمیل‌کننده دیپلماسی عمومی است.


به گزارش ایسنا، محمد علی‌زلفی گل در اولین همایش رؤسا و مسؤولان بین‌الملل دانشگاه‌های منتخب کشور با عنوان «دیپلماسی علمی و فناوری در سیاست خارجی، ظرفیت‌ها و رویکردها» که در وزارت امور خارجه برگزار شد، گفت: دیپلماسی علمی تکه‌ای از جورچین دیپلماسی عمومی محسوب می‌شود و ابعاد اقتصادی، سیاسی، فرهنگی و اجتماعی تکه‌های دیگر دیپلماسی عمومی هستند.


وی با اشاره به اینکه امروزه مرجعیت و دیپلماسی علمی و فناوری و نوآوری مدنظر همه جوامع است، گفت: مرجعیت علمی از طریق دیپلماسی علمی گسترش می‌یابد، باید فرایند دیپلماسی علمی را کوتاه کرد و برایند دیپلماسی علمی را طوری درنظر گرفت که قابل سنجش و ارزیابی مستمر باشد.


۱۰ راهبرد دیپلماسی علمی وزارت علوم


وزیر علوم با تاکید بر اینکه برای توسعه تعاملات علمی و بین‌المللی به راهبردها و راهکارهای کارشناسی و تخصصی نیاز است، گفت: راهبردهای دهگانه وزارت علوم در این خصوص شامل فرصت مطالعاتی برای دانشجویان و استادان، انتشار مجلات علمی مشترک علمی، انجام طرح‌های تحقیقاتی، پژوهشی و فناوری مشترک؛ انتشار مقالات و کتب مشترک، میزبانی استادان، محققان و دانشمندان کشورهای دیگر، طراحی مقاطع تحصیلی مشترک با مدرک مورد تایید دانشگاه‌های داخل و خارج، پذیرش دانشجویان بین‌المللی، اعزام دانشجو برای تحصیل در خارج از کشور در رشته‌های اولویت‌دار، برگزاری همایش‌ها و کنفرانس‌های علمی مشترک و عضویت و حضور در مجامع علمی و انجمن‌های علمی بین‌المللی است.  


وی اظهار کرد: برای تحقق هر یک از راهبردهای مذکور نیاز است راهکارهای عملیاتی طراحی و اجرا شود؛ در مواردی باید قوانین و مقررات لازم تدوین و تصویب شود و در مواردی قوانین موجود مورد بازنگری و اصلاح قرار گیرد.


برخی از اقدامات انجام شده در وزارت علوم در خصوص دیپلماسی علمی


دکتر زلفی گل گفت: در راستای تحقق راهبردهای دیپلماسی علمی، آیین‌نامه تعاملامات بین‌المللی تدوین شده و به زودی ابلاغ می‌شود.

منبع خبر: خبر گزاری ایسناآخرین اخبار,پربازدید ترین اخبار, اخبار روز

بیشتر بخوانیمبازسازی پوست
بیشتر بخوانیمآیا لیزر موهای زائد خوبه؟ همه چیز در مورد آن

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *