میانگین تولد کودکان نارس در هرمزگان بالاست در نجات جان نوزادان

ایسنا/هرمزگان فوق تخصص نوزادان و رییس بخش N.l.C.U بیمارستان دکتر علی شریعتی بندرعباس گفت: نجات جان نوزادان نارس در اولویت کادر درمان بیمارستان شریعتی است.


دکتر ابوالحسن دیوبند ظهر امروز (۳۰ خردادماه) در جمع خبرنگاران، افزود: بیمارستان دکتر شریعتی بندرعباس بزرگترین بیمارستان زنان و زایمان در هرمزگان است و به عنوان یک بیمارستان مرکزی و دولتی خدمات ویژه ای به مادران و نوزادان  ارائه می دهد.


این فوق تخصص نوزادان بیان کرد: پس از تخریب سازه قدیمی و بازسازی مجدد بیمارستان زنان و زایمان دکتر شریعتی بندرعباس در راستای جوانی جمعیت و کمک به مادران و نوزادان بخش N.I.C.U با چهار تخت نوزاد راه اندازی شد.


وی اضافه کرد: با کمک وزارت بهداشت و با توجه به اینکه تعداد نوزادان نارس بدنیا آمده و زیر یک کیلوگرم در این مرکز زیاد بود، با مساعدت وزارت متبوع و معاونت درمان  تعداد تخت های مراقبت ویژه نوزادان (انکوباتورها) به ۲۰ دستگاه افزایش یافته است.


دیوبند با اشاره به این موضوع که انکوباتور نوزاد محیط بسته شیشه ای است و شرایطی مانند رحم مادر را برای نوزاد نارس شبیه سازی می کند، عنوان کرد: برای نگهداری، حفظ سلامت و مراقبت ویژه از نوزادانی که زودتر از موعود مقرر به دنیا می آیند به تشخیص پزشک برای مدت معینی در شرایط شبیه سازی رحم مادر نگهداری می شوند.

این فوق تخصص نوزادان ادامه داد: پس از حمایت های درمانی و پزشکی که از سوی پزشکان، کادر درمان و پرستاران در بخش شد، نوزادانی که به وضعیت ثابت رسیدند، به بخش دیگری منتقل می شوند.


دیوبند با بیان اینکه بسیاری از این بچه های نارس به جهت مشکلات نازایی زنان، مادرانشان چندین سال تحت مراقبت بوده اند و یا از طریق IVF باردار شده اند و در اینگونه بارداری ها احتمال دو یا سه قلوزایی افرایش می یابد، اضافه کرد: چون خطراتی مادر و جنین را تهدید می کند، این وضعیت منجر به زایمان خارج از موعود مقرر می شود.


به گفته وی، میانگین تولد کودکان نارس در استان هرمزگان نسبت به سایر استان های کشور بالا است اما تیم پزشکی و کادر درمان تاحالا موفق به نجات جان بسیاری از نوزادان با وزن کم، حدود ۵۰۰ گرم و متولد شده در هفته بیست و پنجم بارداری مادر شده اند.


دیوبند با اشاره به اینکه جابجایی نوزادان و انتقال آن ضایعات جبران ناپذیری حتی امکان مرگ نوزادان را محتمل می سازد، گفت: در اینگونه نوزادان مغز، ریه، دستگاه گوارش و کلیه تکامل نیافته است و بسیاری از این کودکان نارس و زیر یک کیلوگرم قدرت بلع و جذب نیز ندارند که توسط لوله های که به آنان وصل هستند، تغذیه می شوند.


وی اظهار کرد: این مرکز مفتخر است که از هیچ کوششی در نجات جان نوزادان نارس کوتاهی نمی‌کند و تاکنون توانسته تعداد بسیاری از این نوزادان را به آغوش گرم پدران و مادرانشان برگرداند.


دیوبند با اشاره به ضریب اشغال بالای انکوباتور نوزاد تصریح کرد: نیاز بیمارستان دکتر علی شریعتی ۶۰ تخت اعلام شده است که تا کنون ۲۰ تخت با همکاری وزارتخانه و معاونت درمان تهیه و مورد بهره برداری قرار گرفته است.


رئیس بخش N.I.C.U بیمارستان زنان و زایمان دکتر شریعتی بندرعباس با بیان اینکه این تعداد تخت پاسخگوی نیاز روز افزون نوزادان نارس با توجه به اینکه این بیمارستان، مرکزی تخصصی است را ندارد، خاطرنشان کرد: ده تخت نیز قرار است تا پایان امسال به تعداد تخت های نوزادان نارس با مساعدت وزارتخانه و معاونت درمان اضافه شود.

منبع خبر: خبر گزاری ایسنا
لینک مطالب دیگردستگاه تصفیه آب

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *