فرهنگ ایثار و شهادت ضامن ماندگاری انقلاب است

ایسنا/گیلان سرپرست فرمانداری رشت گفت: فرهنگ ایثار و شهادت باعث و ضامن بقای و ماندگاری انقلاب شده و مانند قله‌ای از مجموعه فضیلت‌ها انقلاب را برای همیشه بیمه کرد.


کیا عاشوری امروز در کارگروه جهاد، ایثار و شهادت که با حضور دریادار دوم منصور لشنی، فرمانده مرکز آموزش تخصص‌های دریایی باقر العلوم نداجا در فرمانداری رشت برگزار شد، اظهار کرد: فرهنگ جهاد، ایثار و شهادت باعث عزت و افتخار نظام شده است، این کلمات و فرهنگ قبل از انقلاب معنا و مفهومی نداشتند و بعد از انقلاب به لحاظ اینکه رنگ و بوی الهی دارد، معنی یافت.


سرپرست فرمانداری رشت با بیان اینکه اثرات معنوی ایثار و شهادت به درستی در جامعه نقش ایفا کرده زیرا مهر سرافرازی را بر پیشانی این کشور زده است، افزود: در طول هشت سال دفاع مقدس فضای کشور متاثر از فرهنگ جهاد، ایثار و شهادت بوده و باعث ارتقای هویت ملی ما و تقویت قدرت نرم در مقابله با همه امپراطوری‌های بزرگ شده است.


عاشوری با اشاره به آیه «وَیُؤْثِرُونَ عَلَیٰ أَنْفُسِهِمْ وَلَوْ کَانَ بِهِمْ خَصَاصَةٌ» که اشاره به ایثار و از خودگذشتگی دارد، گفت: از دل ایثار و شهادت «جهاد» به وجود می‌آید، بین جنگ و جهاد تفاوت وجود دارد و جنگ یک عمل نظامی بوده اما جهاد یک عمل الهی است که از دل قرآن آمده و در صدر اسلام هم عده‌ای با تاسی از این فرهنگ اثرگذار برای دفاع از حق جهاد کردند و در کنار پیامبر با استکبار و مشرکین مقابله کردند.


وی با بیان اینکه فرهنگ ایثار و شهادت در طول دفاع مقدس فاتح عملیات‌های بزرگی مانند والفجر هشت و بیت المقدس شد، تصریح کرد: در عملیات والفجر هشت رزمندگان با آموزش‌های مختصر اما با ایثار لباس غواصی پوشیدند و فاتح ابن عملیات شدند. در معادلات نظامی قابل سنجش نیست که چطور چنین امری امکانپذیر است اما اینها همه با اعتقاد به جهاد و شهادت میسر شده است.


سرپرست فرمانداری رشت با بیان اینکه وقتی زندگی و خاطرات برخی از شهدای بزرگوار را مطالعه می‌کنیم، در می یابیم که رزمندگان ما تمام تعلقات و دلبستگی‌های خود را رها کردند و با اخلاص در میدان دفاع حاضر شدند، ادامه داد: فرهنگ ایثار و شهادت باعث و ضامن بقا و ماندگاری انقلاب شده و مانند قله‌ای از مجموعه فضیلت‌ها انقلاب را برای همیشه بیمه کرده و لذا دشمن درصدد است که این فرهنگ را از ما بگیرد.


وی با بیان اینکه فرهنگ ایثار و شهادت همانطور که در دهه ۶۰ باعث ارتقای معنویت جوانان شد اکنون هم می‌تواند اثر معنوی خود را داشته باشد، تصریح کرد: اگر امروز می‌بینیم که اثرات این فرهنگ کمتر شده به این دلیل است که فقط در جلسات بازگو می‌شود در حالی که باید فرهنگ ایثار و شهادت را به صورت کاربردی برای نسل جوان تبیین و روشنگری کنیم. اگر امروز بین باورهای نسل قدیم و جوانان فاصله وجود دارد به این دلیل است که درک درست متقابل وجود ندارد و به عبارتی ما نتوانستیم به درستی این فرهنگ را به جوانان منتقل کنیم.


عاشوری با بیان اینکه تهاجم فرهنگی به معنی تقابل فرهنگی بین فرهنگ اسلامی با فرهنگ غرب بوده و دشمن به دنبال آن است، گفت: شهدا باعث ارتقای فرهنگ ایثار و شهادت شدند لذا ما به عنوان مسئول باید در جهت ترویج فرهنگ ایثار و شهادت که بر خاسته از آموزه‌های دینی و اسلامی است، حساسیت داشته باشیم و هوشیارانه عمل کنیم.


وی تاکید کرد: ما نمی‌توانیم نسبت به فرهنگ ایثار و شهادت بی تفاوت باشیم و اگر امروز پشت میز مسئولیت و خدمت نشسته‌ایم به برکت همین فرهنگ است و نباید بی تفاوت باشیم، نسل جوان باید بداند روزی قبل از انقلاب برای ارتقای هویت ملی به شخصیت‌های افسانه‌ای داستان‌ها می‌بالیدیم ولی الان اسطوره‌هایی نظیر سردار شهید سلیمانی، شهید املاکی و شهید باکری داریم، شهدایی که دنیایی از دایره المعارف هستند و می‌توانند در ارتقای شخصیت جوان و نوجوان اثر بگذارند.


سرپرست فرمانداری رشت افزود: آن چیزی که واقعیت دارد متاسفانه نوجوانان و جوانان ما نسبت به فرهنگ ایثار و شهادت بیگانه هستند، در حالی که ۴۴ سال از عمر با عزت انقلاب می‌گذرد و ما نمی‌توانیم به راحتی از این فرهنگ بگذریم. باید در این جلسات کاربردی واکاوی کنیم و ببینیم چطور می‌توانیم باعث تقویت فرهنگی غنی ایثار و شهادت شویم.

منبع خبر: خبر گزاری ایسناآخرین اخبار,پربازدید ترین اخبار, اخبار روز
لینک مطالب دیگرکلینیک تخصصی کسب و کاردکترمیر

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *