سنگاپور روسیه را تحریم کرد

تهران – ایرنا – سنگاپور روز شنبه در واکنش به حمله روسیه به اوکراین، با بی دلیل خواندن به این حمله، تحریم هایی را علیه مسکو اعلام کرد که شامل چهار بانک و ممنوعیت صادرات کالاهای الکترونیکی، نظامی و رایانه ای می شود.


به گزارش ایرنا به نقل از خبرگزاری رویترز، این اقدامی بی سابقه از طرف مرکز مالی آسیا نسبت به آن چیزی است که اقدام خطرناک روسیه در اوکراین خوانده شده است.


سنگاپور که مرکز حمل و نقل بین المللی است، به ندرت از جانب خود تحریم هایی را اعمال می کند، اما می گوید اجازه صادرات اقلامی را که ممکن است به اوکراینی ها صدمه بزند یا آنها را تحت سلطه در آورد و یا به روسیه در انجام حملات سایبری یاری رساند، نخواهد داد.


وزارت  امور خارجه سنگاپور با صدور بیانیه ای بدون ارائه چارچوب زمانی خاص برای اجرای این تحریم ها، اعلام کرد: نمی توانیم تخطی دولت روسیه از حق حاکمیت و تمامیت ارضی یک کشور مستقل دیگر را بپذیریم.


در این بیانیه آمده است: برای کشور کوچکی چون سنگاپور، این یک اصل نظری نیست، بلکه یک سابقه خطرناک است. به همین دلیل، سنگاپور به شدت حمله بی دلیل روسیه را محکوم می کند.


موضع سنگاپور در برابر تهاجم روسیه به اوکراین، قوی ترین موضع یک کشور واقع در جنوب شرق آسیا تا این زمان است.


بیانیه ای که روز پنجشنبه گذشته از طرف انجمن کشورهای جنوب شرق آسیا (آسه آن) که سنگاپور عضو آن است، منتشر شد، پایان جنگ و آتش بس را برای بحران اوکراین مطالبه کرد، اما هیچ اشاره ای به مداخله روسیه در این بحران نداشت.


به گفته کارشناسان، با بالا گرفتن تنش بین روسیه و اوکراین و درگیری دو کشور، باید انتظار داشت که قیمت مواد غذایی و سایر کالاهای اساسی و همچنین پروازهای بین‌المللی در سنگاپور افزایش یابد.


این کارشناسان اعتقاد دارند که سنگاپور از هیچ یک از طرفین جنگ حمایت نمی کند و بی طرفی خود را حفظ خواهد کرد.


باید توجه داشت که اوکراین یکی از صادرکنندگان اصلی مواد غذایی است و بیشترین صادرات آن را دانه‌های روغنی، سبزیجات، روغن‌ها و دیگر محصولات کشاورزی تشکیل می‌دهد.


به دنبال حمله بامداد پنجشنبه (پنجم اسفند) نیروهای روسیه به اوکراین، این جنگ اکنون وارد دهمین روز خود شده و همزمان با ادامه آتش جنگ، سیل واکنش‌های جهانی به این رویداد همچنان ادامه دارد و فشارهای دیپلماتیک و تهدیدها و تحریم‌های بین المللی علیه روسیه همچنان در حال افزایش است.


ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه “عملیات نظامی ویژه” علیه اوکراین را به صورت رسمی اعلام و خاطرنشان کرده که عملیات این کشور در اوکراین به منزله شروع جنگ نیست بلکه اقدامی برای جلوگیری از یک جنگ در سطح جهانی است.


اما بسیاری از کشورهای جهان از جمله کشورهای اروپایی و آمریکا بلافاصله این اقدام روسیه را به عنوان جنگ علیه اوکراین، محکوم و فشارهای مضاعف دیپلماتیک و اقتصادی خود بر روسیه را آغاز کردند.


مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *