رکوردشکنی قیمت بنزین در آمریکا افزایش ۱۱ درصدی طی یک هفته

تهران- ایرنا- همزمان با تحریم‌های ضدروسی و افزایش قیمت نفت تا مرز ۱۴۰ دلار در هر بشکه، قیمت بنزین طی هفته گذشته در آمریکا با افزایش ۱۱ درصدی به بالاترین رقم از زمان بحران اقتصادی ۲۰۰۸ رسید.


به گزارش روز دوشنبه ایرنا از رویترز، انجمن خودروی آمریکا (AAA) اعلام کرد متوسط قیمت بنزین معمولی آمریکا ۴ دلار و ۹ سنت برای هر بشکه رسید و افزایش بیش از ۱۱ درصدی در هر بشکه را نسبت به قیمت هفته گذشته یعنی ۳ دلار و ۶۰ سنت رقم زد. بالاترین نرخ متوسط قیمت بنزین معمولی در ژوئیه ۲۰۰۸ (تیر ۱۳۸۷) و زمانی ثبت شده بود که نفت خام آتی آمریکا به رقم بی‌سابقه ۱۴۷ دلار و ۲۷ سنت در هر بشکه رسید. 


با توجه به اینکه هر بشکه (آمریکا) معادل ۴.۴ لیتر است، قیمت هر لیتر بنزین در آمریکا به یک دلار نزدیک شده است. گران‌ترین قیمت بنزین در آمریکا به ایالت کالیفرنیا متعلق است با قیمت ۵ دلار و ۲۸ سنت در هر بشکه و بعد از آن به ترتیب هاوایی و اورگون با ۴ دلار و ۶۹ سنت و ۴ دلار و ۴۶ سنت در هر بشکه.  


 بر پایه آخرین داده هفتگی اداره اطلاعات انرژی آمریکا ذخایر کلی داخلی بنزین تقریبا با ۵۰۰ هزار بشکه کاهش به ۲۴۶ میلیون بشکه در هفته منتهی به ۲۵ فوریه (۶ اسفند) رسید؛ در حالی که تقاضا برای بنزین از ۸ میلیون و ۶۶۰ هزار بشکه در روز به ۸ میلیون و ۷۴۰ هزار بشکه در روز افزایش یافت. 


با وجود این که افزایش تقاضا برای بنزین همراه با کاهش کلی عرضه یکی از دلایل افزایش قیمت است؛ افزایش قیمت نفت اصلی‌ترین دلیل افزایش قیمت بنزین به شمار می‌آید. 


قیمت نفت امروز و در آغاز معاملات هفتگی به بالای ۱۳۹ دلار در هر بشکه رسید. این در حالی است که بالاترین قیمت تاریخی ثبت شده برای نفت برنت مربوط به سال ۲۰۰۸ است که نفت برنت بالای ۱۴۷ دلار در هر بشکه معامله شد. حالا قیمت نفت به رکوردهای تاریخی نزدیک می‌شود.


مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *