جهاد دانشگاهی آموزش و پژوهش را به خدمت کشور دربیاورد

ایسنا/گیلان مدیر مرکز اسناد و کتابخانه‌ ملی گیلان با بیان اینکه جهاد دانشگاهی شکل گرفت تا آموزش و پژوهش را به خدمت کشور در بیاورد، گفت: هیچ مجموعه‌ای جز جهاددانشگاهی نمی‌تواند ظرفیت علمی و پژوهشی را در خدمت یک نیاز مشخص قرار دهد.


حسین بهمنش در حاشیه بازدید از نمایشگاه دستاوردهای جهاد دانشگاهی در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: نمایشگاه دستاوردهای سازمان جهاد دانشگاهی استان گیلان باعث شگفتی و علاقمندی بود. کارهایی در این نهاد انجام می‌گیرد که نیاز کشور است و امیدواریم که تلاش‌های پژوهشگران و جهادگران عرصه علم و فرهنگ ادامه‌دار بوده و رونق بیشتری داشته باشد.


مدیر مرکز اسناد و کتابخانه‌ ملی گیلان با اشاره به اهداف تاسیس جهاد دانشگاهی افزود: قبل از انقلاب در کشور دانشگاه‌هایی داشتیم که کار پژوهشی و آموزشی انجام می‌دادند سوال این است که آیا جهاد بنا بود کار دیگری انجام دهد؟ چون هم دانشگاه و هم پژوهشگاه‌هایی به صورت مجزا در کشور داشتیم. اما جهاد تاسیس شد برای اینکه بتواند نیازهای کشور را منطبق با آن تلاش‌هایی که به آن مجاهدت می‌گوییم، تنظیم کند و ظرفیت‌ها را در کنار این موضوعات و مسائل قرار دهد.


وی با بیان اینکه جهاد دانشگاهی شکل گرفت تا آموزش و پژوهش را به خدمت کشور در بیاورد، گفت: دانشجو در دانشگاه درس می‌خواند و با نیازها و راهکارها آشنا می‌شد ولی کسی نبود که از این انگیزه تلاش و آموخته‌ها برای نیاز کشور بهره‌برداری کند لذا جهاد شکل گرفت این ظرفیت دانشجو، استاد، پزشک یا مهندس در اختیار نیازهای کشور به صورت منظم و مجاهدانه قرار گیرد.


بهمنش با بیان اینکه جهاد دانشگاهی در نخستین سال‌های تأسیس مجاهدانه تلاش کرد و در حوزه موشکی، واکسن‌ها، سیلوسازی و فناوری‌های ریز یا بیوتکنولوژی عملکرد قابل توجهی داشت، تصریح کرد: جهاد دانشگاهی باید روی همان سکویی بایستد که به دلیل آن تاسیس شده و نباید صرفا یک موسسه آموزشی یا صرفا پژوهشی باشد و باید دنبال نیازها بگردد و ظرفیت‌های استان را با آن نیازها و مسائل انطباق دهد.


وی بیان کرد: برای رفع نیازهای آموزشی کلی مرکز وجود دارد، برای رفع نیازهای پژوهشی هم کلی مرکز داریم و همچنین برای نیازهای چاپ نشریه و کتاب، نشست‌های فرهنگی و علمی کلی مجموعه وجود دارد اما هیچ مجموعه‌ای جز جهاد دانشگاهی نمی‌تواند ظرفیت علمی و پژوهشی را در خدمت یک نیاز مشخص قرار دهد.


مدیر مرکز اسناد و کتابخانه‌ ملی گیلان در خصوص همکاری مشترک با جهاد دانشگاهی گفت: قدم اول بحث ترویجی و فرهنگ‌سازی است، زمانی می‌توانیم تولید محصول فرهنگی داشته باشیم که اول به داشته‌های خودمان نگاه کنیم که شامل داشته‌های غنی متنی، سندی و فرهنگی می‌شود؛ متاسفانه در فرهنگ ما این به عنوان دارایی شناخته نشده لذا جهاد دانشگاهی می‌تواند در این فرهنگ‌سازی و همچنین شناساندن موقعیت‌های مختلف فرهنگی و تمدنی استان به مخاطب به مرکز اسناد و کتابخانه‌ ملی استان کمک کند.

منبع خبر: خبر گزاری ایسناآخرین اخبار,پربازدید ترین اخبار, اخبار روز

بیشتر بخوانیم بورس خرید نهال کجاست؟ نکات خرید نهال چیست؟
بیشتر بخوانیم راهنمای خرید نهال

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *