نحوه تولید ظروف سرامیکی

نحوه تولید ظروف سرامیکی

آشنایی با نحوه تولید ظروف سرامیکی کمک می کند که افراد بتوانند در اوقات فراغت خود زمانی را به ساخت انواع ظروف تزئینی و کاربردی برای منزل خود صرف نمایند. تولید این ظروف هم به صورت صنعتی و هم به صورت خانگی و بدن استفاده از دستگاه های خاص انجام می شود.

نحوه تولید ظروف سرامیکی

به دلیل استقبال گسترده عموم مردم از ظروف سرامیکی در این مقاله نحوه تولید ظروف سرامیکی دست ساز را مورد بررسی قرار داده ایم. این ظروف در انواع طرح ها و نقوش مختلف در کشور تولید می شوند که هم جنبه تزئینی داشته و هم می توان برای نگه داری مواد گوناگون از این ظروف استفاده نمود. برخی از افراد ظروف سرامیکی را با ظروف سفالی یکی می دانند. در صورتی که ظروف سرامیکی و سفالی در نوع مواد اولیه و نحوه تولید با یکدیگر تفاوت دارند. در تولید ظروف سرامیکی اولین و مهم ترین نکته ای که باید در نظر گرفت، خاک مورد استفاده در تولید این محصولات است.

برای این که با نحوه تولید ظروف سرامیکی آشنا شویم ابتدا باید مواد اولیه مورد نیاز برای ساخت ظروف سرامیکی را بشناسیم. خاک مخصوص تولید ظروف سرامیکی مخلوطی از انواع خاک های مختلف می باشد. این نوع خاک دارای مقادیر معینی از خاک رس، کائولن،‌ کوارتز و کوارتزیت می باشد. در کنار این خاک ها ترکیبات دیگری نیز مانند انواع فلدسپات، سلیس و خاک استون ور نیز به کار می رود. در برخی موارد نیز با توجه به نظر تولید کنندگان ظروف سرامیکی از خاک های دیگری نظیر کربنات کلسیم، اکسید روی و تالک نیز استفاده می شود. هر کدام از این مواد تاثیر به خصوصی در کیفیت نهایی ظروف سرامیکی دارند.

نحوه تولید ظروف سرامیکی به این شکل است که تمام کار ها در چهار مرحله اصلی انجام می شود. اولین مرحله تهیه گِل برای تولید ظرف سرامیکی می باشد. این مرحله دارای ظرافت های خاصی است که توجه به یک سری نکات برای ایجاد گِل مرغوب و مناسب ضروری می باشد. مرحله دوم در ساخت ظروف طراحی و شکل دادن به ظرف است. در این مرحله با توجه به نوع کاربری که از ظرف انتظار می رود شکل مخصوصی برای آن طراحی شده و گِل را به صورت طرح مورد نظر شکل می دهند. مراحل دوم و سوم نیز به ترتیب لعاب کاری و پخت ظرف در کوره است که در ادامه به صورت مفصل به آن خواهیم پرداخت.

آموزش ساخت ظروف سرامیکی

یکی از هنر هایی که امروزه به صورت ویژه مورد توجه هنرجویان قرار گرفته است، نحوه ساخت ظروف سرامیکی می باشد. آشنایی با نحوه ساختن ظروف سرامیکی علاوه بر این که هنری تجسمی به شمار می آید می تواند به عنوان یک منبع درآمد نیز در نظر گرفته شود. برای ساخت ظروف سرامیکی ابتدا تعیین کنید که قصد دارید چه نوع ظرفی را تهیه نمایید. سپس خاک مناسب برای ساخت این نوع ظرف را تهیه نمایید. این نکته را در نظر داشته باشید که اگر در خاک میزان زیادی ناخالصی وجود داشته باشد،‌ ظروف پس از خشک شدن دچار ترک خوردگی می شوند.

پس از این که خاک های مورد نیاز تهیه شدند، مخلوط خاک های مختلف درون آسیاب های مخصوص که به شکل استوانه می باشد ریخته می شوند که تمام خاک به صورت پودر یک دست و یکسانی در آید. سپس این مخلوط با مقدار مشخصی آب ترکیب می شود. به ترکیب آب و خاک دوغاب نیز گفته می شود. پس از این که دوغاب آماده شد به دستگاه دیگری به نام آژیتاتور منتقل می گردد. درون این دستگاه یک پروانه متحرک قرار دارد که یک دست نمودن دوغاب مورد استفاده قرار میگیرد. برای این که دوغاب به غلظت مناسبی برسد این ماده در دستگاه فیلتر پرس قرار می گیرد.
در مواردی که تولید ظروف سرامیکی به شکل تخصصی انجام می شود خمیر برای مدت یک ماه در انبار نگهداری می شود. نگهداری این ماده در مدت یک ماه باعث می شود که عملیات تخمیر به خوبی انجام شود و کیفیت محصول افزایش پیدا کند. ، عملیات فرم دهی و لعاب دهی روی گل صورت می گیرد و در نهایت به کوره منتقل می شود.

چطور ظروف سرامیکی بسازیم

ساخت ظروف سرامیکی در خانه یکی از کارهایی است که مردم به یادگیری آن علاقه زیادی نشان می دهند. ساخت ظروف سرامیکی در منزل بدون استفاده از ابزار و دستگاه های تخصصی و پیشرفته انجام می شود. به همین دلیل همه افراد می توانند به راحتی این کار را در خانه انجام دهند. برای این که با نحوه تولید ظروف سرامیکی در خانه آشنا شوید ادامه این مطلب را از دست ندهید.
برای ساخت ظروف سرامیکی دست ساز در خانه بهتر است که از خاک رس آماده ای که در بازار وجود دارد استفاده نمایید. ابتدا خاک را درون ظرفی ریخته و آب را به تدریج به آن اضافه کنید تا خمیر لطیف و نرمی به دست آید. ورز دادن خمیر رس از اهمیت زیادی برخوردار است. بنابراین تا جایی که می توانید این خمیر را ورز دهید. توجه داشته باشید که اگر خمیر به اندازه کافی نرم نباشد و یا کمتر از حد استاندارد ورز داده شده باشد پس از این که ظرف مورد نظر شما خشک شد، امکان ترک خوردن آن بسیار بالا خواهد بود.

ساخت ظروف سرامیکی با قالب یکی از راه های شکل دادن به خمیر رس می باشد. در واقع برای این که ظروفی که در منزل تهیه می کنید دارای ابعاد و شکل مناسب تری باشد، توصیه می شود از قالب های موجود در بازار برای شکل دادن خمیر استفاده نمایید. استفاده از این قالب ها کار طراحی و فرم دهی خمیر را بسیار آسان تر می‌نماید. تنها کاری که لازم است انجام دهید این است که خمیر رس را به صورت یک دست و با قطر مناسب روی قالب پهن نموده و قسمت های اضافه آن را با کاتر حذف نمایید. سپس ظرف مورد نظر را در سایه قرار دهید تا رطوبت آن خشک شود.
پس از خشک شدن ظرف مورد نظر می توانید مایع لعاب را روی آن بریزید و سپس در کوره قرار دهید. بعد از این که ظرف را از کوره خارج نمودید می توانید نقوش و طرح های زیبایی را به سلیقه خود روی ظرف ایجاد نموده و دوباره ظرف را در کوره قرار دهید. این کار کمک می کند که رنگ و طرحی که روی ظرف ایجاد نموده اید دارای ثبات و زیبایی بیشتری باشد. زیبایی و لذت ساخت ظروف سرامیکی در خانه به حدی است که بسیاری از آموزشگاه های هنر های تجسمی این هنر را به صورت تخصصی و حرفه ای به افراد علاقه مند آموزش می دهند. آموزش ظروف سرامیک دست ساز با هدف ایجاد انگیزه و خلاقیت در نوجوانان و کودکان نیز صورت می گیرد و تاثیر شگرفی در روحیه و سلامت روانی کودکان دارد.

 

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *