ثبت تصویر پلنگ ایرانی در منطقه هشتاد پهلو استان لرستان

خرم‌آباد – ایرنا – مدیرکل حفاظت محیط زیست استان لرستان از ثبت تصویر گونه پلنگ ایرانی در منطقه شکار و صید ممنوع “هشتاد پهلو” خبر داد.


به گزارش ایرنا “علی سالاروند: روز شنبه به رسانه ها اعلام کرد: تصویر پلنگ ایرانی توسط یکی از همیاران محیط‌زیست به ثبت رسیده و پس از بررسی‌های‌ لازم، بعنوان سند حضور این گونه ارزشمند در استان لرستان  مورد تأیید کارشناسان این اداره قرار گرفته است.
سالاروند افزود: پلنگ ایرانی یکی از گوشتخواران شاخص در ایران به شمار می‌رود. 
وی افزود: استان لرستان به واسطه گستره‌های کوهستانی وسیع و مناطق به نسبتأ بکر و دست نخورده یکی از زیستگاه‌های اصلی پلنگ در غرب کشور (گستره زاگرس) به شمار می‌رود.


وی اظهار داشت: دست‌یابی به برآوردی قابل اتکا از وضعیت زیستی، شرایط زیستگاهی و پراکنش پلنگ ایرانی در استان به منظور اتخاذ تصمیمات مدیریتی و حفاظتی از اهمیت بسیاری برخوردار است. 
سالاروند افزود: حفاظت از جمعیت‌های گربه‌سانان بزرگ جثه مانند پلنگ (Panthera pardus saxicolor) به واسطه بزرگی جثه، تراکم پایین جمعیت، قلمروطلبی، نیازهای حیاتی ویژه، نرخ پایین زاد و ولد موفق و همچنین گستره خانگی بزرگ از حساسیت ویژه‌ای برخوردار است. 
مدیرکل حفاظت محیط زیست لرستان با اشاره به اینکه گوشتخواران به عنوان گونه‌های چتر و شاخص در اکوسیستم‌ها به شمار می‌روند گفت: با حفاظت از این گونه‌ها در طبیعت سایر گونه‌ها هم حفاظت می‌شوند ولی با حذف آن‌ها از طریق شکار و تخریب زیستگاه متأسفانه جمعیت برخی از گونه‌ها که از طعمه‌های اصلی پلنگ به‌شمار می‌روند افزایش یافته و همین افزایش و طغیان جمعیت، باعث برهم خوردن تعادل اکوسیستم شده و تعارض بین گوشتخواران و جوامع انسانی را به‌دنبال خواهد داشت. 
سالاروند از همه هم استانی ها خواست؛ در حفظ زنجیره غذایی بین طعمه و طعمه خوار با اداره کل حفاظت محیط‌زیست همکاری نمایند و از هرگونه تعرض به حیات‌وحش بخصوص گونه‌های چتر که در صورت حذف آن‌ها تبعات منفی طغیان برخی گونه‌ها مانند گراز، گرگ را در پی داشته خواهد داشت، خودداری نمایند و در صورت مشاهده هر گونه تعرض با استفاده از سامانه تلفنی ۱۵۴۰ به اداره کل حفاظت محیط زیست استان اطلاع‌رسانی نمایند.



آی‌پی شما:


مرورگر شما:


آخرین بروزرسانی سایت: 1401-03-03 12:40

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *