ترفند های ساده برای درمان سرفه+ راهکار

ترفند های ساده برای درمان سرفه+ راهکار

ترفند های ساده برای درمان سرفه+ راهکار
عوامل متعددی مانند آلرژی، آسم و سرماخوردگی می توانند باعث بروز سرفه شوند. سرفه ها معمولا در شب بدتر می شوند. برای درمان سرفه شبانه می توان از روش های زیر استفاده کرد: استفاده از دستگاه بخور، خوردن چای با عسل، بالا بردن سر در زمان خواب، مصرف دارو و دیگر موارد.

به گزارش بهداشت نیوز:  همه افراد گاهی مبتلا به سرفه می‌شوند. در حقیقت، سرفه می‌تواند ریه را از مخاط اضافی یا التهاب آور پاک کند. همچنین سرفه می‌تواند به از بین بردن میکروب‌ها و پیشگیری از عفونت کمک کند. 

اما زمانی که فرد، شب‌ها دچار سرفه شود، این امر می‌تواند باعث اختلال در خواب وی شود. خوشبختانه راه‌های متعددی برای تسکین سرفه در شب وجود دارند، از جمله دارو، تغییر سبک زندگی و درمان‌های طبیعی.

درمان سرفه شبانه به روش‌های خانگی

روش‌های زیر می‌توانند به تسکین و کاهش سرفه شبانه کمک کنند.

۱. استفاده از دستگاه بخور

هوای خشکی که بوسیله‌ی “تهویه‌های خنک کننده در تابستان” و “سیستم‌های گرمایشی در زمستان” در محیط اطراف شما ایجاد می‌شود، می‌تواند سرفه را بدتر کند.

بدین منظور، افراد برای افزایش رطوبت، می‌توانند از دستگاه‌های بخور در شب استفاده کنند. این کار به تسکین گلو و پیشیگری از سرفه کمک می‌کند. با این حال، رطوبت بیش از حد نیز می‌تواند به رشد قارچ و کپک کمک کند؛ بطوری که کپک خود می‌تواند موجب حساسیت شده و در نتیجه سرفه را بدتر کند. 

با استفاده از دستگاه رطوبت سنج می‌توانید، سطح رطوبت اتاق را بررسی کنید. سطح رطوبت در حدود ۵۰ درصد مناسب خواهد بود.

۲. کاهش مواد آلرژی زا

یکی دیگر از راه های درمان سرفه شبانه و سایر سرفه‌هایی که ممکن است در طول روز با آن درگیر باشید، کم کردن مواد آلرژی زا از محیط اطراف زندگی است. آلرژی زمانی روی می‌دهد که سیستم ایمنی بدن، نسبت به یک ماده بی خطر، بیش از حد واکنش نشان دهد. علائم شایع آلرژی عبارتند از عطسه، گرفتگی و سرفه. 

شایع‌ترین محرک‌های آلرژی زا عبارتند از کپک، حیوان خانگی و گرد و غبار. برای کاهش مواد آلرژی زا، موارد زیر را در نظر داشته باشید:

برای پاک کردن گرد و غبار، از یک جاروبرقی با فیلتر هپا (HEPA) استفاده کنید.

مجله، کتاب و زلم زیمبو را در اتاق خواب خود نگه ندارید. این وسایل باعث جذب گرد و غبار می‌شوند.

ملافه‌های خود را یک بار در هفته با آب گرم بشویید.

قبل از خواب، حمام کنید.

۳. کنترل بیماری ریفلاکس معده

بیماری ریفلاکس معده (GERD) نوعی اختلال گوارشی بوده که باعث می‌شود برخی از محتویات معده به سمت مری باز گردند. این امر می‌تواند به تحریک گلو و سرفه، به ویژه در شب، منجر شود. 

افراد مبتلا به GERD باید درباره کنترل این بیماری، با پزشک خود مشورت کنند. از مصرف غذا‌هایی که باعث سوزش معده می‌شوند، اجتناب کنید. همچنین بهتر است ۴ ساعت قبل از خواب، دیگر غذایی مصرف نکنید.

۴. خوردن چای با عسل

خوردن چای داغ با عسل می‌تواند به تسکین گلو، کاهش سوزش و خلط کمک کند. توجه کنید که برای درمان سرفه شبانه در کودکان زیر یکسال، نباید عسل استفاده کرد؛ زیرا عسل می‌تواند باعث نوعی مسمومیت غذایی به نام بوتولیسم شود.

۵. مصرف دارو

بعضی از افراد ممکن است بخواهند از دارو برای تسکین سرفه استفاده کنند. دارو‌های سرفه عبارتند از:

سرکوب کننده‌های سرفه: این داروها، بازتاب و واکنش سرفه را مسدود می‌کنند. نوع تجویزی آن‌ها حاوی کدئین است.

دارو‌های خلط آور: این دارو‌ها به کاهش خلط در ریه کمک می‌کنند. 

دارو‌های سرفه ممکن است عوارض جانبی داشته و یا با دیگر دارو‌ها تداخل پیدا کنند. بنابراین قبل از مصرف، با پزشک خود مشورت کنید.

۶. بالا بردن سر

سرفه معمولا در شب بدتر می‌شود، زیرا فرد به صورت تخت و صاف می‌خوابد. در این حالت، مخاط در پشت گلو جمع شده و باعث سرفه می‌شود. بالا بودن سر در زمان خواب می‌تواند به کاهش آبریزش و علائم ریفلاکس معده نیز کمک کند. بنابراین یک راه ساده برای درمان سرفه شبانه استفاده از تخت‌های مخصوص یا بالش‌های بلند است.

۷. غرغره با آب نمک گرم، قبل از خواب

آب نمک می‌تواند درد یا سوزش گلو را کاهش دهد. همچنین می‌تواند به دفع مخاط پشت گلو نیز کمک کند. برای کاهش سرفه در شب، یک قاشق چای خوری نمک را به یک لیوان آب گرم اضافه کرده و قبل از خواب، چند بار غرغره کنید.

۸. ترک سیگار

کشیدن سیگار یکی از عوامل بروز سرفه‌های طولانی است. ترک سیگار موجب کاهش سرفه در طول زمان خواهد شد. هرچند این اتفاق، یک شبه روی نمی‌دهد.

۹. استفاده از اسپری بینی

استفاده از اسپری‌های بینی می‌تواند به کاهش خشکی و مخاط بینی کمک کرده و مواد آلرژی زا را از بینی دفع کند. این اسپری‌ها حاوی نمک و آب بوده و ممکن است به کاهش آبریزش نیز کمک کنند.

۱۰. درمان آسم

آسم نوعی التهاب مزمن در مجاری هوایی است. سرفه یکی از علائم شایع آسم بوده که اغلب در شب بدتر می‌شود. استفاده از اسپری‌های تنفسی می‌تواند به کاهش و درمان سرفه شبانه کمک کند. برخی از این اسپری‌ها حاوی دارو‌های تنفسی بوده که به باز کردن مجرای هوا کمک می‌کنند.

علت سرفه

عوامل متعددی می‌توانند باعث بروز سرفه‌های شبانه شوند. برخی از آن‌ها عبارتند از:

آلرژی

آسم

آمفیزم (بیماری مزمن ریوی)

برونشیت مزمن

بیماری ریفلاکس معده

سرماخوردگی

آنفلوآنزا

زمان مراجعه به پزشک

سرفه‌های شبانه را اغلب می‌توان با روش‌های گفته شده در بالا کاهش داد. هرچند اگر دچار علائم زیر شدید، بهتر است به پزشک مراجعه کنید:

تب بیش از ۳۸.۳ درجه سانتیگراد

سرفه کردن بیش از یک هفته

سرفه کردن همراه با خون

خس خس سینه

درد قفسه سینه

مشکل تنفس

 

منبع: ستاره

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *