وقتی دانشجویان کم بضاعت خیر می شوند

تهران – ایرنا – دانشجویان کم‌بضاعتی که در سال‌های گذشته در دانشگاه تهران بورسیه شده‌ بودند، اکنون که به مدارج علمی بالا دست یافته‌اند، به عنوان خیّر با دانشگاه محل تحصیل خود در انجام امور و حمایت از دانشجویان کم‌بضاعت همراهی می‌کنند.


مصطفی زمانیان دبیر ستاد خیرین وزارت علوم، تحقیات و فناوری روز دوشنبه در گفت وگو با خبرنگار گروه علم و آموزش ایرنا در این خصوص توضیح داد: بنیاد حامیان دانشگاه تهران سابقه طولانی در بورسیه و حمایت از دانشجویان کم‌بضاعت دارد؛ دانشجویانی که سال های گذشته در دانشگاه تهران از این طریق بورسیه شدند و هم اکنون به مدارج علمی بالا دست یافتند، اکنون خودشان خیّر شده اند.


این مسوول وزارت علوم درباره منابع مالی خیرین و دلایل آنها برای کمک به توسعه آموزش عالی، گفت: برخی از این خیرین، حس نوستالژیک نسبت به دانشگاه محل تحصیل شان دارند. برخی دیگر هم فرزندشان در این دانشگاه درس خواندند و به خاطر فرزندشان، در امور خیر دانشگاه مشارکت می کنند. عده ای دیگر از خیرین هم صاحب فناوری و کسب و کار هستند و نسبت به اینکه علم، فناوری و اشتغال مسأله اول کشور است، آگاهی دارند.


وی انگیزه خیرین را متفاوت دانست و افزود: خیرین بر این باور هستند که در استراتژی بلندمدت باید برای توانمند شدن همه انسان ها کاری انجام دهند؛ بر همین اساس هر کدام بنا بر انگیزه شخصی خود اقدام به مشارکت در امور خیر این دانشگاه می کنند. 


دبیر ستاد خیرین وزارت علوم با اشاره به اینکه خیرین بازوی توانمند دولت محسوب می شوند، اظهار داشت: جریان امر خیر در ایران سابقه طولانی دارد؛ در طول سال ها این ظرفیت ها به کمک دولت آمدند و در امور توسعه زیرساختی، باری از دوش دولت ها برداشتند. با این حال، فضا و زیست بوم امر خیر و احسان در کشور آنطور که باید و شاید مساعد نیست. یکی از این موانع، مشکلات مالی و مالیاتی است که در کشورهای مختلف پیش روی خیرین قرار دارد.


زمانیان گفت: یکی از این بحث های مهم، موانع قانونی در مسیر ثبت بنیادهای حامیان دانشگاهی در وزارت علوم و تعامل در این زمینه با وزارت کشور است. بخش دیگری از این مشکلات، اطلاع کافی نداشتن خیرین از اولویت ها و میزان نیاز واقعی وزارت علوم است. در دوره جدید مدیریت ستاد خیرین، در مقام یک نهاد تسهیلگر به رفع موانع حضور خیرین در توسعه علم و فناوری کمک می کنیم. از سوی دیگر، مشوق های لازم برای در اولویت قرار گرفتن حوزه علم و فناوری در حوزه امر خیر باید فراهم شود.


دبیر ستاد خیرین وزارت علوم درباره سابقه فعالیت های خیرین در حوزه آموزش عالی، خاطرنشان کرد: سابقه فعالیت های خیرین در حوزه وزارت علوم، علم و فناوری ناظر بر تکمیل و توسعه زیرساخت های فیزیکی نظیر ساخت خوابگاه، دانشکده، مسجد، کتابخانه و غیره است.


وی اظهار داشت: بورسیه تعدادی از دانشجوی کم‌بضاعت که استعداد برتر هستند از سوی بنیاد حامیان دانشگاه تهران بورسیه تحصیلی در سال جاری همچنان توسط این بنیاد ادامه دارد.


۲ رویکرد تحولی ستاد خیرین وزارت علوم


زمانیان با بیان اینکه وزارت علوم همچنان محتاج کمک جامعه خیرین است، به دو رویکرد تحولی در ستاد خیرین در دور جدید اشاره کرد و گفت: نخست اینکه نباید به خیرین به عنوان منبع پولی نگاه کرد؛ خیرین به عنوان پیشران های اقتصاد که توانستند در سبک و کار خود موفق و جریان ساز باشند، در بقیه شمول مأموریتی وزارت علوم هم می توانند حاضر شوند. در این زمینه می توان به کسب و کار، حمایت از بورسیه تحصیلی دانشجویان کم‌بضاعت، توسعه فناوری، کمک به تعریف گرنت های پژوهشی برای حمایت از پروژه های پژوهشی و اولویت دار اشاره کرد. این محورها را به عنوان کمیته های ذیل ستاد خیرین وزارت علوم سازماندهی می کنیم.


وی درباره دومین رویکرد تحولی ستاد خیرین، اظهار داشت: خیرین فقط در مقام کمک کننده به ستاد خیرین وزارت علوم نیستند و ضمن مشارکت در مدیریت ستاد خیرین، به زودی ظرفیت های خودشان را فعال می کنند. ستاد خیرین وزارت علوم قرار نیست بر اساس ساختار کاملاً بروکراتیک اداره شود و در رویکرد جدید به شبکه ای تبدیل می شود که خیرین ظرفیت های ستاد را افزایش دهند. به عبارت دیگر، خیرین در تعیین اولویت ها، سیاست ها و حل موانع کمک می کنند.



آخرین بروزرسانی سایت: 1400-12-18 19:40

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *