بیانیه شورای حکام آمریکا درباره فعالیت آژانس در ایران

تهران- ایرنا- ایالات متحده آمریکا روز سه شنبه پس از پایان نشست شورای حکام با انتشار بیانیه ای، راستی آزمایی و نظارت آژانس بین المللی انرژی اتمی را مبنای اجرای کامل برجام دانست.


لوئیز بونو معاون نمایندگی آمریکا در سازمان های بین المللی در وین با انتشار بیانیه ای تحت عنوان “راستی آزمایی و نظارت در ایران در پرتو قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل” نوشت که راستی‌آزمایی و نظارت آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، مبنایی است که بازگشت به اجرای کامل برجام باید بر آن بنا شود. 


در ادامه این بیانیه آمده است: همانطور که گزارش مدیرکل (آژانس بین المللی انرژی اتمی) به وضوح نشان می دهد، در حالی که مذاکرات برای بازگشت متقابل به اجرای کامل برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) ادامه دارد، ایران همچنان به گسترش فعالیت های هسته ای خود از جمله نصب ظرفیت بیشتر غنی سازی، استقرار سانتریفیوژهای پیشرفته و انباشت اورانیوم غنی شده بسیار فراتر از محدودیت های برجام ادامه می دهد.


بونو بدون اشاره به اینکه واشنگتن با خروج از توافق هسته ای خسارات بسیاری را برای ایران و دیگر طرف های توافق به بار آورده، فعالیت های ادعایی مانند تولید اورانیوم بسیار غنی شده تا ۶۰ درصد را تنش زا خواند و مدعی شد که زمان کمی برای بازگشت دو جانبه به توافق باقی مانده است. وی افزود که این توافق ابزاری حیاتی برای رسیدگی به نگرانی‌های دیرینه جامعه بین‌المللی در مورد برنامه هسته‌ای ایران است و در صورت موفقیت این مذاکرات، چنین بازگشتی دستاورد مهم دیپلماسی بین‌المللی خواهد بود و دوره جدیدی را در رویکرد به برنامه هسته‌ای ایران رقم خواهد زد.


همچنین در بیانیه این دیپلمات آمریکایی آمده است: راستی‌آزمایی و نظارت آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، پایه‌ای است که بازگشت به اجرای کامل برجام باید بر آن بنا شود. در این راستا، ایالات متحده از مدیرکل آژانس و تیم او به دلیل تلاش‌های مستمرشان برای تعامل با تهران در زمینه راستی‌آزمایی و نظارت مرتبط با برجام و همچنین در مورد مسائل پادمانی فوری و باقی‌مانده که بعدا در دستور کار قرار خواهد گرفت، قدردانی می‌کند.


ادعای معاون نمایندگی آمریکا در سازمان های بین المللی در وین در حالی است که دفتر مدیر اطلاعات ملی آمریکا در گزارش “ارزیابی سالانه تهدیدها” برای سال ۲۰۲۲ به رغم همه ادعاها و لفاظی ها علیه برنامه صلح آمیز هسته ای ایران، اذعان کرد که بر اساس ارزیابی های واشنگتن، تهران فعالیت های تولید سلاح هسته ای انجام نمی دهد.


در این گزارش آمده است: ارزیابی ما همچنان اینگونه است که ایران درحال حاضر مشغول انجام اقدامات لازم و اساسی برای تولید سلاح هسته ای نیست.


دفتر مدیر اطلاعات ملی آمریکا ادامه داد: در ماه جولای ۲۰۱۹ (تیر- مرداد ۹۸) و پس از خروج آمریکا از برجام در ماه مه ۲۰۱۸ (اردیبهشت- خرداد ۹۷)، ایران اقداماتی را از سر گرفت که از محدودیت های درنظر گرفته شده در برجام فراتر می رفت. اگر تهران، معافیت های تحریمی دریافت نکند، مقامات ایرانی احتمالا ادامه غنی سازی اورانیوم تا سطح ۹۰ درصد را در نظر خواهند گرفت.


در بخش دیگری از این گزارش آمده است که ایران همیشه اعلام کرده احیای فعالیت های هسته ای آن یک پاسخ قابل بازگشت (بازگشت پذیر) به خروج آمریکا از برجام است و در پیام های خود گفته است که اگر آمریکا تحریم ها را رفع و به تعهدات برجامی خود عمل کند، تهران نیز به پایبندی کامل به برجام بازخواهد گشت.



آخرین بروزرسانی سایت: 1400-12-18 19:40

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *