این تیم به اتاق سونامی فکر نیاز دارد

تهران- ایرناپلاس- نتایجی که پرسپولیس می‌گیرد ایرادهای خاصی دارد؛ ایرادهای مرئی و نامرئی! ایرادهای مرئی را همه می‌بینند که این پرسپولیس همانند گذشته شاداب نیست. اما ایرادهای نامرئی به کجا مربوط می‌شود؟ به طور حتم ایرادهای نامرئی به کادر مدیریتی، فنی و سپس به بازیکن‌ها برمی‌گردد.


بازیکن‌ها تابع فرمان‌های کادر فنی هستند؛ کادر فنی هم به تابعیت از مدیریت، امور باشگاه خود را جمع و جور می‌کند. وقتی شادابی نیست، این همه بی‌انگیزگی، کاهلی و تنبلی را می‌بینیم و این‌که بازیکن‌ها نمی‌توانند خود را نشان دهند، این‌ها را می‌توان راحت دید. در واقع همه حتی هواداران هم خواهند دید و این‌ها مسائل مرئی است اما باید دنبال مسائل نامرئی برویم.
مسائل نامرئی این باشگاه به کجا مربوط می‌شود؟ آیا به وزارت ورزش ربط دارد یا به باشگاهی مربوط می‌شود که نه مدیرعامل دارد و نه هیأت مدیره!؟ باید افرادی در «اتاق فکر» بنشینند به فکر درمان این درد باشند اما چه کسانی باید در آن «اتاق فکر» ‌بنشینند صحبت کنند تا نتیجه صحبت‌ها نتیجه مثبت داشته باشد؟


امروز دیگر «اتاق فکر» از بین رفته و به قول جواد الله‌وردی پیشکسوت باشگاه پرسپولیس «اتاق سونامی فکر» است! الله‌وردی می‌گوید پرسپولیس به «اتاق سونامی فکر» نیاز دارد. یحیی گل‌محمدی از تغییرات مدیریتی ناراحت است اما او از این تغییرات سود هم برده و با آمدن هر سرپرستی بلافاصله قرارداد خود را تغییر داده است.


در بیشتر بازی‌ها نیز همه را مقصر می‌داند به‌جز کادر فنی. به همین دلیل ۱۰ پرسش را با ۱۰ پیشکسوت باشگاه پرسپولیس مطرح کردیم تا دیدگاه آن‌ها را در باره صحبت‌های گل‌محمدی جویا شویم.


۱. شرایط پرسپولیس را در چند بازی اخیر چگونه دیدید؟
جواد الله‌وردی بازیکن اسبق تیم پرسپولیس به ایرناپلاس گفت: پرسپولیس به یک «اتاق سونامی فکر» نیاز دارد تا بنشینند و فکر عاجلی کند که دوای این همه دردها باشد.
چه کسی تاکنون نام «اتاق سونامی فکر» را شنیده است؟ «اتاق فکر» مال ۵۰ سال پیش بوده و «اتاق یورش فکر» مال ۲۰ سال قبل! اکنون دیگر «اتاق سونامی» شکل بگیرد عده‌ای آن‌جا جمع شوند و به گونه‌ای فکر کنند؛ یک تصمیم درست بگیرند تا تیم را از این بحران نجات دهند. پرسپولیس به این چیزها نیاز دارد.


آن عده باید در این «اتاق سونامی فکر» بنشینند ببینند مشکلات چیست و چگونه آن را حل کنند. این مشکلات را هواداران حل کنند؟ وزارت ورزش باید آن را حل کند یا کمیته فنی؟ چه اتفاقی افتاده که گل‌محمدی پس از پایان بازی با آلومینیوم می‌گوید ما باید این بازی را می‌باختیم. چرا باید می‌باختید؟ دلیل آن چیست؟ مگر شما تیم حریف را آنالیز نکردید؟ مگر فصل پیش به همین تیم نباختید؟
می‌خواهید ببازید اشکالی ندارد مردانه ببازید! ببازید اما لااقل پنج تا موقعیت ایجاد کنید. نه این بازی که داشتید انگار یکدیگر را نگاه می‌کردید! پاسخ این‌ها با کیست؟ در حال حاضر کادر فنی بیاید واقعیت‌ها را بگوید. الان همه تیم‌ها آنالیزور دارند شما در تمرینات چه کار می‌کنید؟ آقای گل‌محمدی در تمرینات شما با بازیکن‌ها چه کار می‌کنی؟ شما رفتی قراردادت را بستی تمام!؟


واقعیت‌ها را بگوئید؛ لااقل هوادار بداند مشکل کجاست. هواداران پرسپولیس دوست دارند تیم مردانه بازی کند و مردانه ببازد. متاسفانه مردانه هم بازی نمی‌کنید. نه شاداب بازی می‌کنید نه با اصول. آقای گل‌محمدی ۵، ۶ بازی است که پرسپولیس حرفی برای گفتن ندارد.
بایرن مونیخ می‌آید در بازی ۵ گل می‌خورد اما در بازی بعدی با ۵ گل برنده می‌شود. منچستر یونایتد هم همین‌طور اما در بازی بعدی ۳ گل به تاتنهام می‌زند. این‌ها همه نتیجه خوب و درست تمرین کردن است.


۲. به نظر می‌رسد شروع بازی‌های ضعیف پرسپولیس از دیدار با استقلال تاجیکستان که با خوش‌شانسی برنده شد، کلید خورد.
محمد پنجعلی
کاپیتان اسبق پرسپولیس پاسخ داد: اتفاقاً خود آن بازی (استقلال تاجیکستان) به تیم لطمه روحی و روانی زد. در طول بازی‌های لیگ، پرسپولیس دوباره به شرایط اول خود باز می‌گردد.
بازیکن‌های پرسپولیس خوب هستند و چند بازیکن تازه ‌وارد به تیم آمده‌اند و جا بیفتند، پرسپولیس راه می‌افتد. این بازی‌ها حکم دیدارهای تدارکاتی دارد. فصل پیش هم شروع خوبی نداشت اما در ادامه به قهرمانی دست پیدا کرد.


۳. بعد از دیدار با الهلال سبک بازی پرسپولیس تغییر کرد؟
عباس کارگر
بازیکن اسبق پرسپولیس پاسخ داد: چند دلیل در آن دخیل است؛ بازیکنان جدیدی که آمده‌اند هنوز در تیم جا نیفتاده‌اند، چون قبلی‌ها با هم هماهنگ بودند، از طرفی باشگاه مدت‌هاست مدیرعامل ندارد و بازیکن‌ها پول خود را دریافت نکرده‌اند و این در روحیه آن‌ها تاثیر منفی گذاشته است.


۴. چرا آن طراوت گذشته در بازی پرسپولیس دیده نمی‌شود؟
محمود کلهر
هافبک اسبق پرسپولیس گفت: پرسپولیس از نظر نتیجه هم در بازی‌هایش آن طراوت و شادابی گذشته دیده نمی‌شود. به نظرم پرسپولیس وقتی لیگ قهرمانان آسیا را از دست داد با توجه به مشکلاتی که وجود داشت مانند نداشتن بازی‌های تدارکاتی مناسب و این‌که آماده‌سازی اول فصل به درستی انجام نداد باعث شد تیم الهلالی که واقعاً خیلی خوب تجهیز شده و آماده مقابل پرسپولیس قرار گرفت از این مساله به خوبی استفاده کند. هر چند الهلال هم الهلال همیشگی نبود.


در دیدارهای اخیر لیگ برتر به جز دیدار مقابل آلومینیوم، درست است که پرسپولیس طراوت لازم و آن شادابی را نداشت اما فراموش نکنید که فصل قبل نیز پرسپولیس در چند بازی اول این مشکلات را داشت. حتی با داشتن همه بازیکنان خود به همین تیم آلومینیوم باخت. در حال حاضر پرسپولیس دچار بحران شده اما مطمئن هستم تیم بزرگی مثل پرسپولیس با داشتن مربی خوبی همچون گل‌محمدی می‌تواند از این بحران خارج شود و تیم را از این حاشیه‌ها دور سازد.
مطمئن باشید در بازی‌های آینده آن طراوت و شادابی‌های لازم را بدست خواهد آورد البته به شرط آن‌که مشکلات مدیریتی که چندین سال است گریبان این تیم را گرفته و با این وضعیت پنج دوره قهرمان شده، حل شود.
با این شرایط، دو بار هم به فینال لیگ قهرمانان آسیا رسیده است. امیدوارم ثبات در مدیریت پرسپولیس شکل بگیرد که اگر این اتفاق رخ دهد به طور حتم روی مسائل فنی اثر خواهد گذاشت؛ بازیکنان و کادر فنی پرسپولیس هم می‌توانند آن برنامه‌های تاکتیکی خود را با آرامش بیشتر انجام دهند.


۵. به نظر می‌آید گل‌محمدی بیش از آن‌که ضعف‌های تیمش برطرف کند بیشتر نگران پنالتی‌هایی است که برای رقیب (استقلال) گرفته می‌شود؛ آیا این کار او یک نوع فریب‌دادن هواداران پرسپولیس نیست؟
حمید درخشان
بازیکن و سرمربی اسبق پرسپولیس گفت: پیش از پاسخ به این پرسش باید بگویم فدراسیون فوتبال باید خیلی بیشتر از این‌ها حواس خود را جمع کند؛ برای این‌که هر تیمی که در لیگ هست باید همه چیز مساوات داشته باشد؛ یعنی به موازای امتیازهایی که به تیم‌های دیگر می‌دهد به پرسپولیس هم بدهد.
فدراسیون فوتبال بسیار نظرش این است که در این فصل تیم دیگری را جایگزین پرسپولیس کند. وقتی شما پنجره نقل‌وانتقال استقلال را باز می‌کنید نشان‌دهنده آن تعریفی است که توجه‌تان به یک تیم خاص است. از فدراسیون فوتبال این انتظار می‌رود عدالت را رعایت کند.
بر این عقیده‌ام که فدراسیون باید به نماینده‌های خود در لیگ قهرمانان آسیا کمک کند؛ فرقی ندارد استقلال، پرسپولیس، سپاهان و یا فولاد باشد چون این‌ها نماینده‌های فوتبال ما هستند.
به نظرم فشار روی گل‌محمدی زیاد است؛ مشکلات مالی دارد، پنجره نقل‌وانتقالات بسته و نمی‌تواند بازیکن بگیرد و همه این مسائل باعث شده بترسد و نگران است؛ به تیم‌های دیگر هم با همان توجهی که به استقلال می‌شود، امتیاز بدهند. ممکن است پنالتی بگیرند یا کارهای دیگری انجام دهند. این نگرانی سرمربی را بوجود می‌آورد. یک مربی باید نگران چنین اوضاعی هم باشد. این خیلی بد است؛ وقتی اینگونه باشد شما تمرکز خود را از دست می‌دهید. وقتی تمرکز را از دست بدهید دل‌نگرانی بیشتر شده و به مسائل فنی کمتر توجه می‌شود. الان همه نگاه‌ها روی پرسپولیس است و همه فشار را روی این تیم آورده‌اند؛ خواهش من این است که فشار را از پرسپولیس بردارید. به صراحت می‌گویم پرسپولیس دوباره به روزهای اوجش بازمی‌گردد.  


۶. شما با ادبیات این روزهای گل‌محمدی که می‌گوید «پروژه نابودی پرسپولیس آغاز شده» موافقید؟
مجتبی محرمی
مدافع اسبق تیم پرسپولیس پاسخ داد: ظواهر اینگونه نشان می‌دهد؛ باشگاه مدیرعامل و هیأت مدیره ندارد، پنجره نقل‌وانتقالاتش بسته است؛ اسپانسر و پول ندارد؛ مدیریت، بازیکن‌ها و کادر فنی تکلیف‌شان مشخص نیست.

۷. ضعف‌های پرسپولیس فنی است؛ چه ربطی به دیگران دارد؟ آیا پروژه به نابودی کشیدن پرسپولیس مصادق همان دست‌های پشت‌پرده معروف برای پاسخ ندادن چرایی ناکامی و بد بازی کردن تیم نیست؟
بهزاد داداش‌زاده
هافبک اسبق پرسپولیس پاسخ داد: هر مربی برخی اتفاقات را برای خود رقم می‌زند و حس می‌کند. گل‌محمدی بهترین نفری است که در رابطه می‌تواند به این پرسش شما پاسخ دهد.
حالا تشخیص داده پروژه نابودی پرسپولیس شروع شده اما واقعیت امر بپذیریم و من نیز در مصاحبه‌های خود نیز اشاره کردم امسال سال سختی برای پرسپولیس خواهد بود.


شما شروع آن را دیدید؛ حالا کار به آن اتفاقاتی که رخ می‌دهد را نداریم؛ مدیرعامل مشخص نشده، چون بازیکن‌ها پول نگرفته‌اند، روحیه بازیکنان به هم ریخته و سرمربی تیم تمرکز ندارد و همه این‌ها تاثیر دارد. در این ۵ سال اخیر انصافاً به‌خاطر داشتن مدیرعامل و پول، پرسپولیس خوب بود و نتیجه هم گرفت.
حتی دو بار نایب قهرمان آسیا شد و میلیون‌ها دلار پول در خزانه وزارت ورزش بابت پرسپولیس آمده، بیایند این پول را به خود پرسپولیس بدهند و اگر بدهند قطعاً این تیم می‌تواند بازیکن خارجی بگیرد و می‌توانند بخشی از بدهی‌ها را بدهند که پنجره نقل‌وانتقالات باشگاه بسته نباشد و مشکلات تیم حل شود.


اگر مشکلات تیم حل شود در آن صورت گل‌محمدی با این نتایج ضعیفی که می‌گیرد نمی‌تواند بگوید بحث فنی نیست. در حال حاضر پرسپولیس خیلی بد بازی می‌کند؛ ۷۵ درصد شاکله تیم از فصل قبل هست و فقط یکی و دو تغییر داشته؛ تازه بازیکن‌های جذب شده آن هم با انتخاب خود سرمربی بوده و گل‌محمدی باید پاسخ دهد.


پرسپولیس در بازی با استقلال تاجیکستان هرچند بازی را برد، اما خوب نبود؛ به الهلال که باخت خیلی بد بود؛ در بازی‌های لیگ برتر هم خیلی بد بوده اما دو بازی را برده است. عملاً نمایشی خوبی نداشته و تیم خیلی در لاک دفاعی فرو رفت. البته این دیگر از دست سرمربی خارج است. به نظرم بازیکن‌ها آن آرامش و شادابی گذشته را ندارند و از همه بدتر، آن آرامش و شادابی در نیمکت تیم هم وجود ندارد.
امسال سال سختی برای پرسپولیس است و قطعاً هم نمی‌گذارند قهرمان شود! انصافاً برای سپاهان سنگ تمام گذاشتند! سپاهان می‌داند اگر استقلال و پرسپولیس خصوصی شوند به ضررشان است. آن‌ها پول دارند و از خزانه دولت استفاده می‌کنند؛ بهترین بازیکن‌ها را گرفته‌اند اما اگر استقلال و پرسپولیس قوی شوند هیچ‌وقت یک تیم شهرستانی نمی‌تواند قهرمان شود.


از وقتی مدیرعامل استقلال مشخص شد دیدید با یک مدیریت خوب و آوردن یک پول هنگفت مشکلات این تیم حل شد. استقلال بازیکن‌های خوبی خرید؛ حتی خرید خوب بازیکن خارجی داشته و نتیجه هم می‌گیرد و این طبیعی است. در حال حاضر استقلال در سه بازی گذشته فوق‌العاده خوب بوده و واقعیت را باید گفت اما برای پرسپولیس اتفاقات بدی را رقم می‌زنند و به همین دلیل است که گل‌محمدی می‌گوید پروژه نابودی پرسپولیس آغاز شده است.


۸. آیا حامد لک باعث باخت‌های اخیر پرسپولیس شده است؟
وحید قلیچ
دروازه‌بان اسبق پرسپولیس پاسخ داد: هیچ‌یک از گل‌هایی که آقای لک خورده مقصر نبوده و از آن‌ گل‌هایی است که هر دروازه‌بانی نمونه آن را دریافت می‌کند. حامد لک واقعاً برای پرسپولیس یک موهبت است و باید از او حداکثر استفاده را بکنند. در کل از دروازه‌بانی لک خوشم می‌آید.


۹. خریدهای پرسپولیس را چگونه دیدید؟
حسین عبدی
بازیکن اسبق تیم پرسپولیس گفت: پرسپولیس در دو فصل اخیر بازیکنانی را که با بقیه نفرات هماهنگ بودند و تیم قدرتمندی را شکل داده بودند را از دست داد؛ اگر اشتباه نکنم در این مدت حدود ۱۱ بازیکن عوض شدند و در قبال آن چند بازیکن جدید گرفت.
این تغییرات از یک طرف می‌تواند یک درآمدزایی برای باشگاه باشد؛ البته اگر قراردادی به صورت منسجم داشته باشند. از طرفی هماهنگ کردن بازیکن‌های جدید کار سختی خواهد بود. بازیکنان جدید، خوب هستند اما هنوز آن هماهنگ‌های لازم بین آنها ایجاد نشده و این مساله در ۵ بازی اخیر پرسپولیس دیده شده است. نه به دلیل این‌که کیفیت بازیکن‌ها پایین بوده، بلکه آن هماهنگی لازم هنوز بوجود نیامده و به زمان بیشتری نیاز است.


اما چیزی که می‌بینم و می‌توانم بگویم این است که بازیکنان پرسپولیس در انتقال توپ از خط دفاعی به هافبک و هافبک به مهاجم مقداری دچار مشکل هستند و این همان ایرادی است که باعث شده پرسپولیس دچار مشکل شود.
بحث عمل و عکس‌العمل بعضی از بازیکن‌ها خیلی کند است و توپ‌ربایی از آن‌ها زیاد اتفاق می‌افتد که در بازی‌ با الهلال، فولاد و آلومینیوم این اتفاق افتاد.


بازیکن‌ها خیلی راحت توپ را در برخی واکنش‌ها از دست می‌دهند؛ باید یک مقدار سریع‌تر عمل کنند. در میانه میدان و در قطع توپ‌ها، گاهی موفق عمل نمی‌کنند. پرسپولیس شاید از لحاظ فیزیکی بهتر شده باشد اما از نظر سرعت عکس‌العمل مقداری پایین آمده که کادر فنی باید روی آن کار کند.


۱۰. ترکیب اصلی پرسپولیس نسبت به گذشته تنها یک تغییر داشته آن هم حضور رضا اسدی به جای احمد نوراللهی است. آیا عملکرد ضعیف پرسپولیس در چند بازی اخیر به کادر فنی مربوط نمی‌شود؟
ناصر ابراهیمی
مربی اسبق پرسپولیس گفت: کادر فنی پرسپولیس باید به پرسش شما پاسخ بدهد. این کادر (یحیی گل‌محمدی، حمید مطهری، کریم باقری و افشین پیروانی) از بهترین‌ها هستند باید از آن‌ها علت را بپرسید شاید مشکل روحی و روانی دارند.


مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *