اینفلوئنسر آشپزی ۳ سال طول کشید تا اولین سفارشم را بگیرم

هیچ سرمایه‌ای نداشتم. همانطور که گفتم مشکلات مالی داشتیم و من باید هزار تومان هزار تومان از خرج‌های خانه کم می‌کردم تا بتوانم پس‌انداز کنم. به این شکل مواد اولیه برای شیرینی پزی تهیه می‌شد. خداروشکر با پشتکار و تمرین پی‌درپی توانستم به صورت حرفه‌ای آشپزی و شیرینی پزی را یاد بگیریم و شروع به سفارش‌گیری کنم.


گروه ایرنا زندگی – کودکی «سعیده با وفا» خیلی راحت و ساده نگذشت. همان روزها بود که پدرش را از دست داد. البته خودش می‌گوید بخت و اقبال با آن‌ها بوده که زندگی مادری با همت را در کنارش قرار داده است. سعیده خیلی زود معنای تلاش برای رسیدن به هدف را تجربه کرد. یاد گرفت که همیشه به داشته‌هایش اتکا کند و از همین مسیر به خودباوری برسد. خودش می‌گوید این روحیه را از مادرش به ارث برده است و حالا به مدد همین انگیزه بدون هیچ سرمایه اولیه‌ای تبدیل به یکی از پر مخاطب‌ترین استادان آشپزی در شبکه‌های مجازی شده است.


*** لطفا خودتان را برای علاقه‌مندان به آشپزی بیشتر معرفی کنید؟


سعیده باوفا هستم. سال ۱۳۶۴ در تهران به دنیا آمدم. مدرک کارشناسی ریاضی دارم و قبل از فعالیت در حوزه آشپزی به عنوان مدرس در آموزشگاه های مختلف فعالیت می‌کردم.


اینفلوئنسر آشپزی: ۳ سال طول کشید تا اولین سفارشم را بگیرم


***چه اتفاقی شما را از دنیای اعداد به سمت آشپزی سوق داد؟


بعد از ازدواج و تولد فرزندم، کار در خارج از منزل را کنار گذاشتم و به اولویت اصلی‌ام یعنی تربیت فرزندم پرداختم. اما بعد از تولد فرزند دومم با مشکلات مالی مواجه شدیم و همین موضوع موجب شد تا به دنبال راهکاری برای درآمدزایی در خانه باشم. من همیشه به آشپزی علاقمند بودم، برای همین تصمیم گرفتم دستور پخت‌های مختلفی که سایر بانوان در فضای مجازی می‌گذاشتند را دنبال کنم و با تمرین و تکرار آشپزی را  به صورت حرفه‌ای آموزش ببینم.


*** یعنی بدون سرمایه و صرف هزینه برای کلاس‌های آموزشی این کار را شروع کردید؟


بله من هیچ سرمایه‌ای نداشتم. همانطور که گفتم مشکلات مالی داشتیم و من باید هزار تومان هزار تومان از خرج‌های خانه کم می‌کردم تا بتوانم پس‌انداز کنم. به این شکل مواد اولیه برای شیرینی پزی تهیه می‌شد. خداروشکر با پشتکار و تمرین پی‌درپی توانستم به صورت حرفه‌ای آشپزی و شیرینی پزی را یاد بگیریم و شروع به سفارش‌گیری کنم.


*** حتما برای‌تان پیش آمده که در زمان این تمرین‌ها موفق به پخت غذاها و شیرینی‌های دلخواه‌تان نشوید. در چنین شرایطی ناامید نمی‌شدید؟


اگر بگویم که در آن لحظات حال خوبی داشتم دروغ گفته‌ام. همه ما در زندگی‌های مان با سختی‌هایی رو به رو می‌شویم. همان‌طور که گفتم برای خرید مواد اولیه با صرفه جویی زیاد از پس اندازم استفاده می‌کردم و حتما خراب شدن غذاها یا شیرینی‌ها ناراحتم می‌کرد. اما از ادامه دادن این مسیر دلسرد نمی‌شدم. می‌دانستم که با تمرین بیشتر حتما موفق می‌شوم. من این روحیه مبارز را از مادرم به ارث برده‌ام. ما در کودکی پدرمان را از دست دادیم. مادرم با قالیبافی و خیاطی در خانه هزینه‌های زندگی را به سختی تامین می‌کرد. ایشان به این ترتیب و به شکل کاملا عملی استقلال را به ما یاد دادند و تاکید داشتند در هر شرایطی روی پای خودمان بایستیم و به دیگران اتکا نداشته باشیم. به همین دلیل تمرین‌ها را ادامه می‌دادم و هر بار با درست کردن یک غذای لذیذ یا یک شیرینی با طمع مطبوع روحیه می‌گرفتم. ۳ سال طول کشید تا اولین سفارش را بگیرم و به درآمدزایی از این راه برسم.



*** شما فعالیت در اینستاگرام را از ۷ سال پیش با شیرینی‌پزی شروع کردید. اصلا تصورش را می‌کردید یک روزی برسد که بیش از ۲ میلیون دنبال کننده داشته باشید؟


من فعالیتم را در اینستاگرام برای سفارش‌گیری شروع کردم. خداروشکر آن دوره خیلی خوب بود و توانستم درآمد کسب کنم و کمک حال همسرم در تامین مخارج زندگی باشم. اما از یک دوره به بعد تصمیم گرفتم تمرکزم را بر روی آموزش این حرفه به بانوان دیگر بگذارم. خوشبختانه این موضوع خیلی مورد استقبال قرار گرفت. هیچ وقت فکر نمی‌کردم روزی به اینجا برسم اما با پشتکار و تلاشی که داشتم می‌دانستم که سرانجام یک روز موفق می‌شوم.


*** کارکردن در خانه با داشتن دو فرزند سخت نبود؟


به نظر من هیچ کاری آسان نیست. وظیفه مادری کاری نیست که لحظه‌ای بتوانیم از آن فارغ باشیم، اما من به جای نشستن در خانه و غصه خوردن به خاطر شرایط پیش آمده، تصمیم گرفتم دست به کار شوم و کسب و کار خودم را در خانه راه‌اندازی کنم. دو فرزند من در آن سالها کوچک بودند و کار کردن با آنها بسیار سخت بود اما من ۶ صبح بیدار می‌شدم و تا قبل از بیدار شدن آنها کارهایم را انجام می دادم. بارها و بارها مواد اولیه را خراب می‌کردم اما باز از نو شروع می‌کردم. هیچ وقت ناامید نشدم. به نظرم رمز موفقیت متوقف نشدن و ادامه دادن است.



*** به این فکر کردید که اگر اینستاگرام محدود و یا از دسترس‌تان خارج شود چه اتفاقی برای کسب و کارتان می‌افتد؟


هرکسی که بتواند یک ذره بالاتر از دیگران فکر کند و شهامت شروع یک فعالیت سازنده و جدید را داشته باشد در هر شرایطی می تواند موفق باشد. برای من فرقی ندارد که فضای مجازی باشد یا نباشد. من به راهم ادامه می دهم. حالا شاید در شکل و شمایل دیگر. ممکن است یک آموزشگاه راه‌اندازی کنم و یا با پس‌اندازی که دارم اقدام به شروع یک کسب و کار تازه کنم.


*** برای بانوان خانه‌داری که در این شرایط سخت اقتصادی به دنبال کمک به معیشت خانواده‌شان هستند توصیه‌ای دارید؟


به نظر هیچ خانومی نیست که هنری نداشته باشد. همه ما در یک عرصه توانایی و استعداد داریم. کافی است آن توانایی را پیدا و با پشتکار و تلاش آن را شکوفا کنیم. حالا دیگر به لطف فضای مجازی می‌توان آموزش تمام هنرها را به صورت رایگان دنبال کرد و با تمرین، آن ها را به حرفه‌ای ترین شکل ممکن یاد گرفت. پس هر کسی که می‌خواهد در خانه درآمدزایی داشته باشد می‌تواند با اندک سرمایه کسب و کار خودش را راه‌اندازی کند. روحیه لازم برای این کار خودباوری با چاشنی شهامت است.


انتهای پیام/



آخرین بروزرسانی سایت: 1400-12-18 19:40

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *