امید غول های فناوری به بایدن

شرکت‌های بزرگ فناوری جهان که در دوران ترامپ سال‌های سختی را پشت سر گذاشته‌اند حالا به ریاست‌جمهوری بایدن و همچنین معاونت هریس با سابقه فناوری امیدوار هستند.


پیروزی بایدن و پایان یک دوره‌ای ریاست‌جمهوری ترامپ برای شرکت‌های فناوری جهان از چین گرفته تا سیلیکون‌ولی یک اتفاق مهم و حساس به‌حساب می‌آید. صنایع بزرگ تکنولوژی که اصطلاحا به آن بیگ تک(Big Tech) گفته می‌شود، مانند سایر شرکت‌های بزرگ آمریکایی، از کاهش مالیاتی که در دوران رئیس‌جمهوری دونالد ترامپ اعمال شد، بهره‌مند شدند. با این حال، همه سیاست‌ها و اقدامات ترامپ در زمان ریاست‌جمهوری او به نفع صنایع بزرگ تکنولوژی نبوده است.
البته سیاست‌هایی که در تعارض با منافع این شرکت‌ها بود، باعث توقف رشد سریع «بیگ تک» در ۴سال گذشته نشد. اپل، آمازون، مایکروسافت، گوگل، فیسبوک، تسلا و نتفلیکس در مجموع اکنون چیزی حدود ۸تریلیون دلار ارزش دارند. این در حالی است که این میزان بعد از انتخابات ۲۰۱۶رقمی معادل ۴/۲تریلیون دلار بود. با این حال، هنوز هم رهبران شرکت‌های فناوری احتمالا مشتاق تغییر هستند.
اهالی این صنعت همچنین، انتخاب سناتور کامالا هریس را به‌عنوان معاون بایدن و کسی که تجربه کار در حوزه فناوری دارد، تحسین کرده‌اند.

مهاجرت کارکنان ماهر
سیلیکون‌ولی محدودیت‌های ترامپ در مورد برنامه‌های ویزا را که شرکت‌های فناوری برای به‌کارگیری کارکنان ماهر خارجی به آن متکی هستند، بارها محکوم کرده است. بایدن متعهد شده است که در مورد مهاجرت موضع بازتری اتخاذ کند. به گفته وب‌سایت او، ازجمله سیاست‌های بایدن این است که «آخرین فارغ‌التحصیلان دوره‌های دکتری در رشته‌های STEM (علوم، تکنولوژی، مهندسی و ریاضیات) را که آماده مشارکت در اقتصاد جهانی هستند» از هرگونه محدودیت مهاجرت معاف کند.
جالب آنکه مدیران عامل برخی از بزرگ‌ترین شرکت‌های سیلیکون‌ولی، ازجمله گوگل، مایکروسافت و تسلا مهاجر هستند.

جنگ سرد با چین
دولت ترامپ نسبت به بسیاری از مسائل مرتبط با چین و حوزه فناوری ازجمله غول مخابراتی چینی(هوآوی)، فعالیت‌های شرکت‌های فناوری چینی مانند تیک‌تاک و صادرات تجهیزات نیمه هادی آمریکا به برخی از شرکت‌های چینی، رویکردی تهاجمی داشته است.
کاخ سفید همچنین تعرفه‌هایی را بر کالاهای آمریکایی ساخته شده در چین اعمال کرد. این تعرفه‌ها شرکت‌ها را مجبور به تجدید نظر در تولید در چین می‌کند و مصرف‌کنندگان به این ترتیب با تهدید افزایش قیمت روبه‌رو می‌شوند. این در حالی است که این اقدامات منجر به تجدید حیات مجدد شغل‌های تولید فناوری در آمریکا نمی‌شود.

ماده ۲۳۰ و قوانین ضدانحصار
۲ مورد مهم برای غول‌های فناوری، یعنی فشار قوانین ضدانحصار و ماده ۲۳۰قانون حفظ حرمت ارتباطات، پیچیده‌تر هستند. مشخص نیست که آیا سیلیکون‌ولی از ریاست‌جمهوری بایدن در این دو مورد سود می‌برد یا خیر.
بایدن مانند ترامپ، خواستار لغو ماده ۲۳۰ است. این قانون از توانایی شرکت‌های فناوری در تعدیل محتوای مطابق نظر خود محافظت می‌کند، بدون اینکه مسئولیتی داشته باشد. به‌عنوان مثال، ارسال کلمات نفرت‌انگیز از سوی کاربران در شبکه‌های اجتماعی.
با این حال، دمکــرات‌هـا و جمهوریخواهان دلایل مختلفی برای مخالفت با این قانون دارند. دمکرات‌ها می‌خواهند شرکت‌های فناوری را مسئول حذف سخنان نفرت‌انگیز و اطلاعات غلط از پلتفرم‌های خود بدانند. جمهوریخواهان اما ادعا می‌کنند که با حذف یا تعدیل هرگونه محتوا، شرکت‌های فناوری به سوگیری و سانسور روی می‌آورند.
در مورد فشار قوانین ضدانحصار بر بزرگ‌ترین شرکت‌های فناوری هم، کارشناسان بر این باورند که صرف‌نظر از اینکه چه‌کسی وارد کاخ سفید می‌شود، احتمالا سال آینده هم این فشارها ادامه خواهد داشت. قانونگذاران دمکرات در سال‌های اخیر از اجرای گسترده قوانین ضدانحصاری در مورد «بیگ تک» حمایت کرده‌اند.

سرمایه‌گذاری و مقررات
به شکل قابل توجهی انتظار می‌رود که دولت بایدن بی‌طرفی اینترنتی (net neutrality) را احیا کند که به گفته کارشناسان، برای اکوسیستم فناوری خوب است. برنامه‌های او برای سرمایه‌گذاری در آموزش عالی می‌تواند به نفع «بیگ تک» باشد که متکی به نیروی کار بسیار ماهر است.
بایدن همچنین متعهد شده است که ۲۰میلیارد دلار برای ساخت زیرساخت‌های پهن‌باند در جوامعی که اکنون از آن بی‌بهره هستند، سرمایه‌گذاری کند. این اقدام مهم می‌تواند به کاهش شکاف دیجیتال که با همه‌گیری کرونا برجسته شده است، کمک کند.


منبع: همشهری


مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *