ادعای آمریکا روسیه به استقرار نیروهایش در مرز اوکراین ادامه

نیویورک- ایرنا- سخنگوی وزارت خارجه آمریکا به رغم اعلام روسیه مبنی بر بازگرداندن بخشی از نیروهایش از مرز با اوکراین ادعا کرد روسیه به استقرار نیروهای خود در نزدیکی مرز اوکراین ادامه می دهد.


 ند پرایس سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا روز چهارشنبه به وقت محلی گفت: نگرانی ما اصلا کاهش نیافته است زیرا روسیه به استقرار نیروهای خود در نزدیکی مرز اوکراین ادامه می دهد.


آمریکا و هم پیمانانش در اروپا و ناتو در روزهای گذشته موج عظیمی از شایعات و ادعاهای بی اساس را مبنی بر اینکه روسیه قصد دارد روز ۱۵ یا ۱۶ فوریه(امروز) به اوکراین حمله کند، به راه انداخته بودند؛ موضوعی که هرگز اتفاق نیفتاد.


روسیه روز گذشته اعلام کرد که شماری از نیروهایش را همزمان با پایان یافتن رزمایش مدنظرش از مرز با اوکراین به پایگاههای خودشان بازمی‌گرداند. این موضوع از سوی برخی کشورهای مورد استقبال قرار گرفته اما واشنگتن باز هم در مسیرجنگ‌افروزی، اعتقاد دارد که احتمال حمله روسیه به اوکراین وجود دارد.


سخنگوی وزارت خارجه آمریکا ادعا کرد هیچ نشانه معناداری از تنش‌زدایی، عقب‌نشینی نیروهای روسیه در مرزها نبوده است. ما همچنان شاهد سرازیر شدن نیروهای روسی به سمت مرز هستیم و شاهدیم که روس‌ها در امتداد مرز به سمت مواضع جنگی حرکت می‌کنند.


ند پرایس ادامه داد: ما روش های بازی روس ها را می شناسیم. می دانیم که روس ها اقدام به انتشار اطلاعات نادرست و غلط می کنند. ما دلایل خوبی داریم که باور کنیم روس ها در تلاش برای مخفی کاری و پنهان کردن حقیقت، یک چیز می گویند و کار دیگری انجام می دهند.


سخنگوی وزارت خارجه آمریکا اظهار داشت: این واقعیت که پوتین می تواند هر مسیری را انتخاب کند، این چیزی است که ما را عمیقا نگران می کند.


ند پرایس مدعی شد: ما می دانیم که روش بازی روسیه می تواند شامل همه چیز باشد، از حملات سایبری گرفته تا جنگ الکترونیک، بمباران هوایی و تهاجم در مقیاس بزرگ. ما برای هر احتمالی آماده هستیم.


وی با بیان اینکه یافتن راه حل دیپلماتیک همچنان ترجیح قوی باقی است، ادعا کرد روس ها باید تنش زدایی کنند و گام های معناداری بردارند که هنوز این کار را نکرده اند.


آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه آمریکا نیز روز چهارشنبه به وقت محلی در گفت‌وگو با برنامه “صبح بخیر آمریکا”ی شبکه خبری ای بی سی ادعا کرد که آمریکا هیچ عقب نشینی معناداری از سوی نیروهای روسیه ندیده  و وضعیت بسیار نگران کننده است.


فضاسازی اخیر غرب نشان می دهد که آمریکا و متحدانش به شدت تلاش می کنند از فرصت ایجاد شده در مورد تنش مسکو- کی‌یف نهایت استفاده را برای تضعیف روسیه و تنزل دادن اعتبار و جایگاه مسکو در جامعه جهانی با جنگ روانی کنند.


آنچه عیان تر شده، عدم تصمیم روسیه به جنگ و آرام شدن اوضاع و برعکس قصد آمریکا و متحدانش برای ملتهب نشان دادن شرایط است.


مسکو بارها اعلام کرده است که قصدی برای حمله نظامی به اوکراین ندارد و درصدد دریافت تضمین‌های امنیتی است که مانع از توسعه ائتلاف نظامی تحت رهبری آمریکا (ناتو) می‌شود.



مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *